NuffnangX

Thursday, November 12, 2009

Tetiba Terpikir


emmmm aper yg aku tetiba terpikir tu erk
tadi baca blog VP
yang mengutarakan topik

"berapa jamkah anda luangkan masa bersama anak anda"


yup baru aku terpikir
betapa singkatnya masa aku bersama dengan umairah
terasa jelesnya aku kat bby sitter
yg menjaga umairah 8 jam sehari
tapi aku yg sebagai ibunya hanya lebih kurang 4 jam lebih kurang

waktu pagi umairah akan bangun tido kol 8am
1 jam aku akan bersama ngan umairah
siapkan segala kelengkapan umairah
buatkan sarapan untuk umairah
buatkan susu sambil layan umairah tengok channel 611
tepat kol 9am baru la aku hantar umairah
pelikkan aku dah lama masuk keja kol 9am
tapi kol 9am baru la aku nak hantar umairah
jarak umah aku ngan opis cuma amik masa 15 minute
kira lambat 15 minute tu aku buat bodoh ajer la
untuk anak kan tak kesah la beb


petang aku balik keja kol 6pm
sampai umah kol 6 lebih
sebab biasanya aku tersekat kat depan sekolah
mak bapak yg amik anak2 diorg ngan selumber parking ajer tepi jalan
kadg2 tu berlapis2 keta parking
jadi kami yg pengguna jln yg memang lalu jln tu hari2 memang terpaksa ngadap la
geram ok
sebab tu la aku kalau kol 6pm baru nak kuar dr opis aku mcm angin ajer
sebab tu la aku kol 5 lebih mesti nak cabut gak
sebab nnti aku akan amik umairah lambat

sampai ajer rumah
aku buka pintu gate terus jea ketuk umah bbysitter
terus la terkedek-kedek umairah jalan ke arah aku bila dengar suara aku
amik umairah
main-main ngan umairah
ngomol-ngomol umairah sekejap
pastu aku jadi lipas kudung la masak di dapur
bila aku masak di dapur
umairah pun teman aku sekali main di dapur
jadi sambil masak tu boleh la aku perhatikan umairah
siap masak..bagi umairah mkn
sambil-sambil tu main kejar-kejar ngan umairah
walaupun penat tapi gagahkan diri jugak la


kol 9pm mcm tu umairah dah merengek-rengek nak tido
nak taknak aku pun baring ajer la sebelah umairah
sambil-sambil tu aku akan gentel telinga umairah
sebab budak kecik nie nak tido memang kena gentel
kalau tak gentel memang tak lena la tido si kecik nie
jadi waktu aku dpt spend ngan umairah time petang bawak ke malam
lebih kurang 3 jam lebih la

jadi campur tolak darab bahagia
aku cuma ader masa ngan umairah 4 jam lebih ngan anak aku tu
sedih kan cuma ada 4 jam ajer kualiti masa bersama anak tersayang
tapi tu la kalau aku tak keja saper nak bantu tambah pendapatan seisi keluarga kan
tapi tu la kalau aku berhenti keja dan duduk di rumah ajer
mau aku meroyan kot
sebab aku memang tak boleh la nak buat benda yg sama setiap hari
kena ader adventure setiap hari
memang membesarkan anak ader adventure nya setiap hari
cuma aku tak betah nak duduk di rumah terlalu lama
jadi aku memang salute la pd suri rumah yg sanggup berkorban utk anak2 kan
pd mak aku yg sanggup ddk di rumah membesarkan kami 4 beradik
cuma bukan waktu nya sekarang utk aku duduk di rumah


kadang-kadang tu aku macam nak tebus kekangan masa aku
bersama umairah dengan membeli aper sajer untuk umairah
yup dengan membuat demikian aku akan spoil kan ank aku nnti
cuma aku try utk tidak berlebihan pada umairah
tengok pada masa dan keadaan


sedihkan kita sebagai ibu rasa terpinggir bila anak sendiri lebih rapat ngan org lain
dr ibunya sendiri
kekadang aku jeles bila umairah lebih rapat ngan babah dia
lebih rapat ngan wan dan atuknya
sayang cakap umiarah rapat jugak ngan aku
cuba tengok bila aku hilang ajer dr pandangan mata dia
mula la umairah akan terjerit panggil aku
dan akan mencari aku sehingga jumpa
jadi terubat jugak dengan pujukan sayang

tapi tu la kekangan masa bersama umairah
membuatkan aku sedih
jadi bila dapat bersama ngan umairah
memang aku akan tumpukan sepenuh perhatian utk jantung hati aku nie
termasuk la sayang dalam hidup aku..


korang ader tak rasa masa bersama anak hanya sekejap cuma


7 kata-kata indah:

Norly a.k.a MamaLeana said...

ena: norly pun rasa benda yg sama.zahra lg rapat ngn bb sitter a.k.a kakak norly seniri.kdg walopon dah amik dia pas blek keje, zahra akan nangis nak gi umah ibu dia,sbb kt umah ibu dia ada abg2 nak layan dia main.kt umah padahal noly temankan dia main kitchen set, tp dia tetap nak abg2 sedara dia tuh.kdg kecik rasa hati.tp, nak buat camne, kite kena keje gak..ujung minggu tebus blek,abeskn masa ngn zahra.hehe

~ain said...

hmm.. mmg itulaaaa lumrah ibu yang bekerja, ena.. tak boleh nak elak dah.. anak opismate ain, sampai boleh cakap indon tau!! ye laaa... dah hari-hari duduk ngan bibik.. lepas tu, nak apa-apa semua tanya bibik boleh ke idak.. kesian mak dia! kecik hati.. =(

Zura Tahir said...

biaselah tue na...ko cari rezeki bkn melilau xtentu hal...kena ade pengorbanan sikit...nk lebih mase ko berenti je keje...hehehe...eh xleh nti xde kwn rehat lg lah aku...:D

saya said...

semua orang kalo bpleh nak jaga anak sendiri ena.. tapi tu la..keadaan memaksa takboleh nak buat apa. melainkan ada pendapatan lain di rumah so boleh la.. tapi takpe..jadikan masa yang sedikit tu benar2 berkualiti. love umairah!!!

oli said...

apa boleh buat,
kita kena kerja untuk membantu meringankan bebanan suami...
tunggu suami dah bergaji besar sikit, then anak dah semakin bertambah...mungkin nak jadi full time housewife juga...

Mak Su said...

jdkan ms yg sgkt itu amat2 berkualiti

zh-ena said...

mamazahrah - norly ader gak masa tebus hari minggu..ena plak hari minggu memang kat umah family ena dan family MIL..jd time tu pun mcm berebut2 skit nak main ngan umairah huhuhuhhu

ain - tu lg la parah..lebih rapat ngan maid kan..

zura - hehehehehehehe nnti takder la peneman ko lg erk..hampeh jea

ciksaya - tu la kan pengorbanan..nak tggu gaji suami byk kena tggu la lg beberapa thn huhuhuhu

oli - emmmmm tak terpikir lg nak jd full housewife

maksu - tu la kan maksu..kena layan anak2 tu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @Zareena Heeney 2012 | Designed By Riesha Ariesha