NuffnangX

Monday, September 14, 2009

PaDa PeMiKiRaN KoRaNg...

dlm masa 2 hari nie otak aku berserabut skit
ngan masalah family aku..entah la
kdg2 aku rasa blog nie hanya la tempat aku
utk luahkan segala kekusutan yg ader dlm otak aku
rasanya bila luahkan di sini rasa bebanan dlm otak tu
berkurangan wpun masalah tu tetap begitu jgk


korang rasa anak bongsu tu terlalu mengada ker?????
saper antara korang nie ank bongsu ~ nak2 lg yg ank bongsu tu
ada lah LELAKI !!!!
nie perihal psl adk bongsu kesayangan family aku la nie
dan adk bongsu kesayangan aku sekali la tu


nak2 raya nie buat hal..aku rasa mcm nak jea kena pelempang dr aku
kes dia mcm nie..
adk aku nie nak motor
mmg minta dr awal thn lg yg dia nak motor
umah aku nie mmg ader sebijik motor
mmg ok la motor tu sebelum nie
dr aku yg pakai motor tu sampai la ke tangan adk aku yg ke tiga
mmg baik la motor tu
tapi bila smp jea ke tangan adk aku yg bongsu terus jd jahanam
dia pergi barai kan motor tu
adk aku yg ke tiga mmg pandai betulkan motor
sbb dia dulu pernah keja kat bengkel motor


adk aku yg ke tiga betulkan skit2 jea la motor tu
ialah nak betulkan mesti kena ader modal gak kan
ingat keluar air liur dh blh baik motor tu ker
tapi adk yg bongsu nie tak paham2
nak gak betul kan motor tu

mak aku plak ckp pas raya la mak belikan motor
pas dh ader lesen semua kan
ialah bulan september & october
lesen motor kena RM200++ jea kan
tu yg mak minta buat pas raya
dan motor beli baru pas adk aku nie abis SPM
SPM tu takkan la ko nak pikir jal motor jea
aku nak jea teranjang adk kecik aku nie

dlm mggu lepas bila ajak beli pakaian
dia utk persiapan raya ~ dia taknak ikut
kiranya dia dah tersentap la tu
mak ngan aku mcm dah angin ialah mggu depan dh raya
tapi dia blh plak taknak beli baju baru tu semua
bila bg duit tuk dia beli sendiri
ckp suh mak aku simpan jea utk betulkan motor tu
mak n adk2 yg lain blh sabar lg

hari sabtu yg lepas pergi shopping lg
ajak lg sekali sbb nak beli baju baru
still taknak ikut ~ tetap ngan keputusan kepala batu tu
selagi tak betulkan motor dia taknak aper2 yg lain
time tu semua org dh angin
sbb memandangkan pose jea
kami semua keluar jea pergi shopping
tgglkan adk bongsu nie kat umah
naper tak belikan ajer
adk aku yg bongsu nie lain skit
klu brg yg kami beli tu tak berkenan kat dia
jgn harap la dia nak pakai
mmg terperuk ajer la dlm almari
sbb tu la dr start dia form 1 mak & ayah bg jea duit
bg dia beli sendiri
masalahnya dh bg duit pun taknak - ko nak buat aper

mak taknak betulkan motor tu
sbb adk aku tu siang2 lg dh ckp time raya dia nak
beraya naik motor ~ tau ajer la
hati mak bapak nie kan risau
dh ader motor entah hujung dunia maner dia merayau
dah tak lekat kat umah
lesen dh la takder
aku mmg sokong sgt la keputusan mak aku yg pikirkan benda2 yg lain tu kan
tau2 ajer nak2 raya nie polis mmg ramai cari mangsa
nnti tak psl2 kena tahan polis ~ beraya dlm lokap
saper gak yg susah ..mak & ayah aku gak yg susah
sepatutnya nak SPM nie
tumpukan ajer la kat SPM tu..ingat SPM tak lulus
motor tu blh buat ko berjaya la..hish tgh aku taip nie
aku rasa temperature aku pun naik sekali nie

ok hari sabtu yg lepas kami semua pergi shopping
bila blk jea umah
adk aku yg no 3 tgk motor dh takder kat sebelah rumah
ayah aku dh naik nak marah
ialah ingat adk aku ujual kat besi buruk ~ geran ader tu
bila cari2 tgk adk bongsu aku tu letak kat dlm store tepi umah
mmg semua dh barai la
mmg dah tak dpt diselamatkan lg la

msg2 tggu jkea si bongsu nie blk umah
dlm kol 6 lebih jea adk nie blk
adk aku yg no.3 terus tanya
naper baraikan terus motor tu
yg si bongsu ckp bagus la barai
sbb taknak betulkan lg kan
ckp mmg dh kuang ajar la kan
sbb ngan abg sendiri
aku ckp la naper dh tak sabar sgt kan
tak blh nak tggu smp pas SPM dah ker
si bongsu ckp la..dia dh lama minta betulkan motor tu
tapi semua org dioam ajer..baik baraikan ajer
bla bla bla bla bla bla bla bla
malas aku nak taip aper yg kami semua pertikaikan kat adk bongsu nie

adk no.3 dah tak tahan sgt
terus ajer la lempang si bongsu nie..
bg aku mmg wajar tindakan adk aku tu
sbb aku rasa rasa hormat tu dah hilang kat abg n kakak dia sendiri
aper lg bila dua2 dh naik minyak
terus la bergelut
aku cuba tarik nasir
lini plal cuba tarik si sobri
tapi tetap bergelut gak
ialah tenaga perempuan nak tarik mmg tak bg kesan aper2 la
ayah yg kat dapur dgr terus ke depan
ayah mmg pakar persilatan
terus la cengkam kuat kat sobri utk halang terus jd aper2 kan
larikan sobri..terus ayah bwk nasir ke luar
entah aper la bdk tu bebelkan kat luar
mak cuma tercenggang jea tgk aper yg terjd
time nie mmg sayang n adk ipar aku takder kat umah
blm blk keja lg

jd smp la berbuka langsung tak nampak batang idung si bongsu nie
lari bawak diri..
jd aku mmg tak lalu sgt la nak mkn..byk minum air jea
sbb tggu gak si bongsu nie blk
smp kol 12 tghmlm pun still taknak muka
aper kes kan
jd aku bgtau kat yg lain2
supaya pintu depan tak tutup..klu si bongsu blk sng dia nak msk kan

pg ahad tgk si bongsu mmg tak blk2 umah
rupa2nya bila kami semua dh msk tido
si bongsu msk umah
amik wallet dia ngan skit baju utk dia pakai
ckp dia LARI DARI UMAH ~ time nie aku dh mencarut ajer
lantak la pose dah takder pahala

bila aku bg msg..si bongsu reply jea msg aku
ckp dia dh kat KL..jg cari dia
aku pujuk2 gak suruh blk..tak kesian kat mak ker
yg ader darah tggi nie klu jd aper2 kat mak jgn nak menyesal di kemudian hari
tapi dia ckp dia taknak blk sbb nnti kena pukul
saper la nak pukul adk lg
skang nie semua org risau kat adk jea

bila smp mlm kol 11 lebih tak blk gak
wpun mak aku tak ckp aper2
tapi aku tau mak aku risau sgt
bila aku tanya KL kat ner
biar aku yg amik dia
dia ckp dh sesat taktau kat ner

bila ckp kat sobri
dia ckp jom pergi cari jea kat kg Permata
jd aku ngan sobri pergi la terjah tempat adk aku tu selalu lepak
bila sampai kat sana..si bongsu nampak terus lari bertempiaran
aku nak kejar mmg tak larat la kan
cuma aku bgtau kat kawan2 dia
minta adk aku tu blk umah sblm kol 12
klu kol 12 pun tak blk gak
ayah dia akan repot kat polis bgtau yg dia lari dr rumah jea
sbb dh lebih 24 jam tak blk umah
ader seorg kawan adk aku tu bg jaminan yg dia akan
hantar si bongsu nie blk umah

dlm kol 12 pun tak smp umah
kawan si bongsu yg bg jaminan bgtau yg si bongsu nie lari
taknak blk umah gak
skang nie si bongsui jln kaki pergi ke Tasik
jd ayah minta kwn2 adk aku yg no.3 cari si bongsu nie
termasuk la jiran2 kami tolong carikan
aku rasa blok C mlm td mmg panas la
sbb kes adk aku yg bongsu nie jea

jd terjd la adengan kejar mengejar ngan adk aku nie
wpun si bongsu nie berlari jea
tapi mcm kena msk antu plak
ialah mmg lari laju la ..mmg la adk aku atlet jd stamina dia mmg kuat
sampaikan longkang yg besar pun dia blh lompat
adk aku yg no.3 tak lepas nak lompat..
smp ke paya jaras la adengan kejar mengejar nie
bila kat Tasik si bongsu nie siap naik atas hiway
utk melintas pergi ke Blok E plak
ingat dpt la keja
aku ngan sayang terus naik hiway dr rawang
utk tgk2 ternampak kelibat si bongsu nie tepi hiway kan
tapi mmg dah takder..dh lesap entah ke maner

smp kol 2 lebih pagi la kejar mengejar
jd kami semua decide ~ dah tak larat sebenarnya
ialah esoknya nak keja kan..sayang plak kena pergi keja kol 6 pg
jd ayah decide stop kejar si bongsu nie
biar dia sendiri cari jln pulang
dia dh sejuk pandai2 la bwk diri
kami semua dh tak larat nak layan karenah si bongsu nie lg

jd msg2 blk umah
aku ngan sayang smp umah kol 3 pg
mmg dh tak larat nak drive keta
pg nie nak bgn pun tak larat sgt
rasa bdn nie rasa sengal2 sgt
dah yg pasti si bongsu nie lg SENGAL KEPALA OTAK DIA
umur dh 17 tahun tapi tak dpt pikir ngan waras
tak tau la maner dia letak kepala otak dia
letak kat lutut kot

pg nie aku call mak
tanyaer si bongsu blk tak
mak ckp takder pun
suara mak pun sedih jea dgr..
ialah ank kan..maner la blh tenangkan
ayah lg la siap berkeluh kesah lg
dah mkn ke blm la si bongsu tu..maner la tido tu nnti..
mesti tgh penat sgt pas kena kejar tu..ader duit ker tdk la tu..

bila aku dgr tu
aku tahan ajer nangis
ialah aku pun kena la kuat kan
sayang sentiasa tenangkan aku sbb aku la
tunjang kekuatan dlm family aku

skang nie kami akan bg peluang lg sehingga hari nie
klu tak blk gak umah
kami semua decide
report polis jea

susahkan bila ank yg tak tahu mengenal erti kesusahan nie
tak pikirkan perasaan org lain
aku msk keja dlm keadaan diri aku
berserabut GILA
aper erk aku kena buat skang nie
aku BUNTU

14 kata-kata indah:

~ain said...

sabar laa ena..

dulu, ain pun ada adik yang emosi tak stabil gini. kes-kes nya macam2. kes berebut motor pun ada jugak.. siap bergaduh depan rumah, bertumbuk sakan... ayah ain sengaja nak ajar, siap bagi parang lagi suh gaduh puas2.. tapi, tak de nye dia berani nak guna parang tu.. heheh..

lama-lama bila diorang besar, diorang faham.

remaja zaman laaaa ni bukan macam kita dulu. pengaruh2 luar tu lagi besar dari cakap kita keluarga dia ni.. kita cakap apa tak de nya dia nak dgr. tahu nak senang je..

apa-apapun semoga semuanya kan ok ye, ena...

zaza said...

salam..
Kalau aku dapat adik camtu pun.. tindakan sama akan aku ambil...report la..!! kalau tak, byk anasir2 luar akan ambil kesempatan kat adik ko tu!! ya la kan...? berpeleseran kat luar,.. mana ada baiknya!!

zaza said...

banyakkan bersabar...

chik star said...

ena, bnyk bersabar ye.
hope adek ena nnti sedar.
anak remaja mmg gni.
cept memberontak.

nanonano said...

ya allah..
dugaan di ujung2 bulan pose,
nk dekat raye da plak tu..
ishk..

sabar la ena,
hope semuanya terkawal..
mintak disejukkan hati si adik tu,
dah la nk raye,
die plak nk exam xlama lg..
kite berdoa je k semoga semunya slamat..
:)

cikdinz said...

nak kena brain wash budak ni.
tak pun suh polis tahan 1 malam dlm lokap. baru dia tau...

oli said...

harap ena dan family banyak-banyak sabar dengan adik bongsu ni!!!

Zura said...

ape nk wish kat ko...sabar jelah...remaja mmg cm tue...

atty's said...

ena..sabar ye..
budak2 remaja sekrang..ikut kepala diaorg je .tak pk...buruk baik..
tak pk masa depan .

iman said...

erm...susahkan jadi mcm nie,erm ko pujuklah dia na...antar msg kat dia...kekadang adik bongsu nie ,dia akan dgr ckp kakak dia....adik lelaki aku y bongsu pun perangai keras kepala mcm tue gak..ngengada lebih...tp slow talk ngan dia, doa bebanyak..insyaAllah lembut hati dia....mmg budak skrg nie umur jer besar, tp otak + pemikiran diorg x luaspun...erm pepepun aku doakan semuanyer balik seperti sedia kala.....amin

Dakjaat™ said...

hah! kes camni aku benci .. pabila orang yang meminta2 tu tak reti nak faham2 akan keperitan hidup orang.. tau nak mintak jer kerja.. kerja la sendiri.. merasa la sendiri camne susah nak dapatkan gaji ...

nasihat aku, jgn pedulik ... biarkan jer.. tau dia nak balek sendiri.. kehendak anak bongsu ni jangan diikutkan sangat.. naik meluat pun ada kalau diikutkan ..

aku pun anak bongsu gak..aku pun berperangai macam tu dulu... tapi last2 boleh fikir sendiri .. apa pekdah buat camtu..

kes yang sama juga.. aku nak motor dari mother.. mother tak kasi .. sebab bahaya .. dia takut dakjaat jatuh motor or apa2 la .. malas nak sebut.. fobia sikit..

last2 mother bagi pilihan .. nak guitar yamaha atau motor? time tu minat musik (sampai sekarang) jadi pilih la guitar yamada...

call dia .. bagi pilihan kat dia .. jangan beli motor utk dia .. biarkan dia hidup berdikari.. anak lelaki tu.. jangan dimanjakan sangat.. nanti rosak budak tu.

13may said...

hmmm....

sabar yea Ena :)



selamat hari raya :)

ienaadifisa said...

ena...
sabar ye.
adehh..
tak tau nak kata apa..
adik beradik nih susah skit kan..

takpelah hang in there ok

farah@nina said...

ena.. mmg berat kes adik ko ni.. bdk2 skrg mmg cepat memberontak. pengaruh kawan lg. bahaya gak klu mudah terikut2 kwn. belikan motor pun susah, tak beli pun susah..
semoga tabah menghadapi dugaan ye..
tp bab kejar mengejar sampai ke paya jaras tu mmg dahsyat la.. dah la pg2 buta.. nak tergelak pun ada. mesti family ko sume tengah stress kan.. sabar byk2 k..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @Zareena Heeney 2012 | Designed By Riesha Ariesha