NuffnangX

Friday, September 18, 2009

BuaT KuiH RaYa

mlm td aku..mak..lini
bergotong royong buat kuih raya
sebelum amik keta petang semalam
aku singgah dulu kedai yg jual bhn2 kek nie
senang sgt la sbb kedai nie
dekat jea ngan tempat keja aku
sebelum nie aku selalu beli bhn2 utk buat pastry kat
kedai LMC Rahman Putra
sederet ngan Putra Medical Centre
hah korang tau tak


abis la duit aku RM100++
utk beli bhn2 kuih raya
tapi puas hati la sbb blh buat byk skit kan
ialah maner la larat nak keluarkan duit lebih utk beli kuih tunjuk2 nie
kopak la poket kan..nnti pas raya nganga mulut sbb duit dh abis
buat persiapan raya
klu bujang dulu blh la gak beli kuih tunjuk2 kan
skang nie dh kawen
mesti la kena bwk skit kat umah mak mertua
bg skit kat mak aku
letak skit kat umah kami
ialah maner la tau ader tetamu yg sudi dtg beraya umah kami nnti kan
jd bermula misi kami 3 beranak
membuat kuih raya



adk aku menjalankan misi membuat biskut mazola
biskut mazola nie fav aku tau
tapi aku taknak buat sendiri
aku suka bila adk aku yg buat ~ sedap
jd nie la 1st kuih raya yg kami buat mlm tadi



biskut mazola setelah siap digentel2 bulat
pastu diletakkan atas biskut mazola kuning telor
bila dh siap bakar nampak la cantik biskut mazola tu
kuning keemasan jea
bila msk mulut ~ lembut jea terasa



pastu aku buat biskut choc chip ranggup
nie mmg fav adk aku lini
bagus la tu kan
fav aku adk aku kini buat
fav lini plak aku yg buat
elok la tu kan

klu aku buat jual biskut choc chip nie mmg dpt sambutan
emmmm dh 2 thn aku stop jual biskut raya
tak berkesempatn la bila dh ader ank nie
time aku buat biskut nie pun
sayang yg kena jg umairah
tu pun si kecik nie asyik la meronta2
nak dtg ke dapur



chop chip yg telah siap digetel2kan
guna sudu jea
pastu tabur atas dia chips more
ala senang jea nak buat biskut nie
bila bakar harum jea bau dia



biskut ke 2 yg aku buat ~ biskut conflakes madu
nie fav adk bongsu kami tu la
tiap2 thn mmg kena buat
time aku buat conflakes nie
mak ngan lini dh tido pun
aku ajer la yg tggl
sorang2 di dapur
nsb baik la adk blh tolong
dia tolong letak colourful rice kat atas conflakes tu jea la
ingat malam nie pun nak buat biskut lg la
tapi tak tau nak buat biskut aper
nnti la akan dipikirkan kemudian


amik ko siap kemas semua
aku tido pukol 4pg
mmg dh tak larat nak buka mata dah la
kepala pun dh berat semacam ajer dh
tapi yg pelik tu
pg td blh jea bangun awal tuk pergi keja
mungkin excited sbb hari nie last day keja
hehehehhehe
korang buat biskut raya beraper jenis..

3 kata-kata indah:

Zura said...

simpankan biskut mazola tuk aku....aku suke...

~ain said...

wah.. sangat rajin buat kuih!!

zh-ena said...

zura - nnti start keja aku bwk utk ko

ain - bila dh berkumpul rajin skit nak buatnya..klu buat sorang2 mmg tak bergerak la nak buat biskutnya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @Zareena Heeney 2012 | Designed By Riesha Ariesha