NuffnangX

Tuesday, September 15, 2009

SuDaH KeMbALi

petang semalam adk bongsu dh kembali duk umah
nie semua hasil pujukan ayah kat adk
kiranya semalam 2x ayah dtg pujuk adk
yg duk melepek kat pondok dia selalu lepak

pagi ayag dtg tgk adk msh tido lg
ayah ckp kesian tgk keadaan adk
mmg melepek jea
dh tak terurus
ialah mlmnya jd atlet negara kan
lari sekeliling kg smp ke paya jaras
maner la tak melidi badan tu
ayah ckp mcm nak menitis ait mata
tgk keadaan adk

ayah letakkan roti dan minuman sebelah adk
ayah taknak kejutkan adk ~ kesian
ayah cuma amik beg sandang adk yg berisi baju
pastu ayah terus pergi keja
mmg lama la ayah call aku bgtau hal nie

pastu kol 12 lebih ayah keluar lg dr tempat keja
semata2 nak tgk adk ~ kasih seorg ayah
ayah sampai tgk adk dh bangun
kali nie ayah ckp adk dh tak lari lg
nampak ayah dtg
tunduk pandang bawah
ayah dtg peluk adk

"blk la umah adk..adk ddk sini pun aper yg adk dpt..adkkan masih sekolah lg..amik periksa dulu
nnti2 baru la pikir benda yg lain..umur adk muda lg, adk buat mcm nie adk tak kesian kat mak ker yg sedih jea kat umah tu..ngan akak dan abg yg risau kat umah tu..sudah2 la tu adk nak merajuk.." ayah

"adk takut nak blk..nnti semua org nak pukul adk" adk

"takder saper nak pukul adk pun..semua org sayang adk tau..skang nie semua org risau kat adk ajer tau..takder saper nak pukul adk pun..jom kita blk yea" ayah

adk dgr terus jea nangis..mungkin dh insaf kot..biasa la bdk 17 tahun mmg kuat memberontak..aku rasa nasib baik la dia cuma lari duk kat area umah kami gak..jd kami tau pekembangan adk dr kawan2 dia..nsb baik la kwn2 adk blh di harap ngan bgtau pekembangan adk kat family aku..entah la bdk zaman skang kan tak dpt aper yg nak terus jea nak memberontak pastu nak lari dr rumah..klu ank perempuan mmg kami lebih risau kan nsb baik la ank lelaki..

bila adk dh nangis pastu ayag peluk adk..baru la adk ikut ayah blk umah..
sampai umah..adk terus cium tangan mak..mak cuma tepuk2 belakang adk..aku harap adk takkan buat hal lg pas nie..Alhamdulillah berkat doa teman2 blogger semua..thanks korang
sbb korang jgk tunjang kekuatan aku dlm aku kebuntuan..tempat aku menenangkan diri bila aku dilanda kerisauan..saper ckp dengan blogging hanya la membuang masa, bagi aku di sini dh membuktikan teman2 blogger semua tetap mengambil berat di antara satu sama lain..niat di hati menceritakkan perkara terpendam di hati bukan la semata2 nak menangih simpati dr org lain tapi cuma menyingkap cebisan rasa jauh di lubuk hati aku nie..dpt diluahkan kerisauan..kebuntuan..keperitan..tangisan..yg menghiris hati..
terima kasih teman..

aku dh lega kini "D

11 kata-kata indah:

~ain said...

bila fikir balik, dugaan yang mcm ni laaa yang takut nak hadapi kan, ena.. anak-anak buat perangai, kita mak pak ni susah hati.. risau..

semoga anak-anak kita nanti tahu kesusahan kita mendidik mereka, kan?

syukur adik ena dah sedar!! budak2 remaja ni memang suka memberontak.. apa yang kiat tak kasi, itu laaaaa yang dia nak..

oli said...

jangan bagi tau orang tau sy menangis baca entry ni...
kesian dengan mak bapak risaukan anak anak, kesian dengan kakak abang risaukan adik bongsu ni...kesian kat adik bongsu ni takut kena pukul...
bagus laaa semua dah settle...

nanonano said...

bertuah ena dpt ayah yg btl2 amek berat & memahami cmtu..
sebagai ketua keluarga..
ayah fhm ape peranan die kan?
syukurla semuanya kembali spt biasa..
hope lps ni xde ape2 mslh lg,
nk raya kan..
xmo sedey2..
kite hepi2 je k
;)

saya said...

mmm...baru je baca entry ena pasal adik bongsu tu. budak tengah membesar mmg jiwa memberontak. kalo tak diawasi dengan sewajarnya tu yang macam2 boleh jadi tu. mujur ena dan famili jenis open minded dan boleh dibawa berbincang. lama kelamaan adik bongsu tu akan sedar tanggungjwb diri sebagai anak, adik dan manusia. nak salahkan dia sepenuhnya pon tak boleh juga sebab sefamili memang memanjakan dia kan. mungkin dia terlalu ikut perasaan dan beremosi masa tu. tapi lepas2 ni memang kena bagi pengajaran dan peringatan kat dia la ena, tak boleh dibiarkan nanti semua satu famili gundah hati. biar berlembut tapi tegas. zmn skrg tak kira adik lelaki ke pompuan, sama je mslh yg timbul. saya doa semoga semuanya baik2 belaka.

Mak Su said...

:( (sedih)

lannida said...

bagus lar ena... semoga dia dh sedar segala kesilapan dan kesalahan dia...

~FARAH~ said...

saya ketinggalan kisah awak ni..
saya tumpang gembira adik awak dh balik :)

salam kenal ya...link2 eh :)

UnGu VioLet said...

Akak..

Selamat Hari Raya Aidilfitri dari mar untuk akak sekeluarga..
Mohon maaf zahir dan batin jika ada keterlanjuran kata dan bahasa..

Moga Syawal ini memberikan seribu kegembiraan, kebahagiaan dan kesyukuran buat kita semua.. Amin..

Salam Lebaran ikhlas dari Mar..

zieha said...

ena..zieha pun dah ketinggalan story nie..
alhamdulillah adik ena dah balik..
ingat tadi ena dah ada anak dara..rupenya adik..
uhuhuhu suspen je...
Bukan senang nak didik anak2 zaman IT nie.Bila dah jd parents baru tahu betapa susahnya nak didik anak2 sekarang nie..byk berdoa semoga allah permudahkan segala urusan mendidik anak kerana zaman kita skrg merupakan zaman yg penuh dgn cabaran dan dugaan..amin!!

Intan said...

Aduuui ketinggalan lak kak intan cerita nie.

Alhamdulillah semua dah ok kan. Hopefully lepas nie adik ena tak ulang kembali lah benda nie.

Budak2 sekarang nie "emosi" tinggi melampau sgt...tu yg sikit2 je dah rasa pandai nak amik keputusan sendiri dan buat mcm2...emmmm :(

Zura said...

okeylah tue dh balik...xde gune nye nk lari pun...klau lari xdpt makan...xdpt minum apatah lg kasih sayang...haaa...kena ingat tue..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @Zareena Heeney 2012 | Designed By Riesha Ariesha