NuffnangX

Wednesday, December 9, 2009

Alhamdulillah Umairah Sudah Ok

demam umairah dah kebah
alhamdulillah
cuma tinggal batuk dan selsema ajer la
jadi masih lagi bergantung dengan ubat
dan kami sapukan kunyit pada batang hidung umairah
bagi cepat skit selsema si kecik nie


pagi tadi sebelum aku pergi kerja
sempat la aku buat bee hun tom yam
sayang memang suka mkn bee hun tom yam nie
belajar buat dari MIL aku
fov suami kena la belajar kan
nak2 plak dr MIL :D


jadi pas aku buat bukan sajer sayang suka
umairah pun suka gak ngan bee hun tom yam nie
tak buat pedas pun



pas dah baik demam nie
umairah skang nie nak makan
mesti nak makan sendiri
dah taknak kita suapkan



tapi tu la kalau si kecik nie makan sendiri
memang kepoh la satu rumah
abis berselerak



tapi banyak gak masuk dalam mulut si kecik nie
hah amik
tangan kanan..guna
tangan kiri..guna
sudu pun bantai guna gak



gaya guna sudu
bukan masuk dalam mulut pun
abis jatuh ke bawah semula


tengok la tu
makan taknak duduk atas kerusi
tapi nak duduk terus atas meja


nnti mesti teman blogger akan tanya resepi bee hun tom yam nie kan
jadi korang try la buat
senang ajer


Bahan-bahan :

  1. bee hun yg telah di rendam
  2. bawang putih, bawang kecik [di tumbuk halus]
  3. cili api [kalau nak pedas, klu nak bg bdk mkn tak payah letak]
  4. ayam, sotong [cincang halus @ potong kecik2]
  5. daun limau purut
  6. serai 2 batang [telah di ketuk]
  7. aji @ garam

cara memasak :

  1. tumis bawang yg telah di tumbuk dan cili api yg telah di tumbuk
  2. letak serai dan daun limau purut
  3. masukkan sotong @ ayam..masak sehingga empuk
  4. masukkan sedikit air
  5. masukkan bee hun
  6. rasa lah lepas dah letak garan dan p.aji

tadaaaaaa dah siap
cepat ajerkan
selamat mencuba :D



5 kata-kata indah:

[-suziey-] said...

alhamdulilllah umairah dh sihat..siap melantak bihun speinggan..ekke:P

Qumairah said...

Umairah dah makin besar..dah tak nak ibu suap..bebudak kalau dah makin besar memang semua dia nak buat sendirik...sian Umairah..seb baek dah baik deman.

ezan said...

alhamdulillah umairah dah sihat.. demam sebab nk besar la tu kot.. hehehe...

saya said...

uiks..macam senang je bahan. takyah boh perencah tomyam tu ye?? nak try, nak try..

Zura said...

abis berkelecah meja ko...hihihi...lantaklah kan jnji dia ade selera nk makan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @Zareena Heeney 2012 | Designed By Riesha Ariesha