NuffnangX

Friday, December 4, 2009

Umairah Meracau

malam tadi memang aku tak tido langsung
selepas subuh baru la aku dapat lelapkan mata
bila aku lihat umairah dah boleh lena tido
kesian anak ibu


malam tadi kami semua tido awal
11 malam semua dan ketidoran sebab kepenatan di siang hari
yang masing-masing mempunyai agenda kerja tersendiri
pukol 12 lebih tengahmalam
aku terjaga
aku terkejut tengok umairah main sorang-sorang
sambil tergelak sorang-sorang
bila aku dah nampak tu terus la aku peluk umairah
hati dah tak sedap


tengah aku nak baringkan semula umairah
mak yg tido sebelah umairah
terus terjaga dah beristifar banyak kali sambil memandang umairah
terus bacakan something dah tiup ke muka umairah
selepas tu la edisi umairah meracau-racau
dan terus menjerit


aku yang terkejut
terus call sayang
sayang minta aku baca kan ayat kursi 7x dan tiupkan ke muka umairah
terus aku baca ayat kursi 7x dan tiup ke muka umairah
time tu umairah memang terus menjeling aku dengan pandangan mata
yang entah la aku pun tak tahu nak ckp mcm maner


terus aku amik air sembahyang dan buat solat sunat
minta perlindungan dr Allah
sementara mak tengokkan keadaan umairah
memang aku menagis semahunya di atas sejadah
minta perlindungan dari Allah untuk anak aku yang tersayang
lindungi umairah Ya Allah


aku amik buku yassin
dan terus bacakan yassin di sebelah umairah
sambil dalam hati tak putus-putus berdoa
yang umairah tidak diapa2kan


mak aku letakkan bawang putih, bawang merah dan lada hitam
dan digaulkan bersama
sapukan pada setiap celah badan umairah
bila mak sapukan pada ibu jari kaki umairah
terus umairah meraung
dan cakap sakit..sakit..
aku dh mula pelik
bila masa plak umairah dah pandai cakap nie
tapi tetap teruskan bacaan yassin aku


kali ke 3 mak aku letakkan bahan tersebut di celah badan umairah
dan letak di ibu jari kaki umairah
umairah sudah tidak lagi menjerit
Alhamdulillah
habis sudah bacaan yassin
dan di sudahkan dengan al-fatihah
dan ayat kursi
baru la umairah dapat tido dengan lena
itupun jam sudah menunjukkan pukol 5 pagi


pagi tadi sebelum pergi kerja
baru la aku berkesempatan bertanya pada mak
aper yang terjadi malam tadi

"umairah kene ketegur"
emmmmm percaya @ tidak masing-masing punya pilihan hati
tapi aper yang terjadi pada aku malam tadi
menginsafkan yg di dunia ini bukan kita saja penghuninya
ader mahluk lain jugak menghuninya




Terjemahan;

Allah, tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia Yang Hidup kekal lagi terus menerus mengurus (makhluk-Nya), tidak mengantuk dan tidak tidur. Kepunyaan-Nya apa yang di langit dan di bumi. Tiada yang dapat memberi syafaat di sisi Allah tanpa izin-Nya. Allah mengetahui apa-apa yang di hadapan mereka dan di belakang mereka, dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikehendaki-Nya. Kursi Allah meliputi langit dan bumi. Dan Allah tidak merasa berat memelihara keduanya, dan Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar.

(Surah Al-Baqarah ayat 255)




Fadhilat Ayat Kursi:

  • Orang yang membaca ayat al-Kursi selepas memyempurnakan solat fardhu akan dipelihara oleh Allah sehingga solat berikutnya
  • Allah swt akan menghantar dua malaikat untuk memelihara orang yang membaca ayat al-Kursi ketika berada di tempat pembaringan sehingga waktu subuh
  • Orang yang membaca ayat al-Kursi selepas solat fardhu akan memelihara keluarga, juga rumah-rumahnya yang berhampiran dengannya. Boleh juga dimaksudkan terpelihara daripada binatang yang mudharat, bencana alam, kebakaran, dan jahat angkara manusia. Maka Rasulullah s.a.w menyuruh setiap arang agar melakukan sesuatu perbuatan dengan menyebut nama Allah oleh kerana iblis dan syaitan tidak berupaya mengangkat atau membuka sesuatu yang di tutup dengan meyebut nama Allah
  • Allah tidak menegah mereka yang membaca ayat al-Kursi selepas solat fardhu masuk dalam syurga
  • Barang siapa yang keluar dari rumahnya dengan membaca ayat al-Kursi, maka Allah utuskan tujuh puluh ribu malaikat kepadanya, mereka memohon keampunan dan mendoakan baginya
  • Barang siapa membacanya nescaya Allah mengutuskan malaikat untuk menulis kebaikannya dan menghapuskan keburukannya dari detik itu sampai esok hari
  • Barang siapa membacanya, Allah akan mengendalikan pengambilan rohnya dan ia adalah seperti orang yang berperang bersama nabi Allah sehingga mati syahid
  • Barang siapa yang membacanya ketika dalam kesempitan atau kesusahan, Allah akan menolongnya

15 kata-kata indah:

Qumairah said...

Hmmm Alhamdulillah semuanya dapat di atasi kalau kita yakin pada DIA. Tapi harus beri perhatian yang lebih pada Umairah lepas2 nih. Maser saya sakit dulu ustaz pesan suruh saya sentiasa jgn lupa mengaji sebab kalau pernah sekali terkena maka di dalam diri telah wujud satu kawasan yang telah di huni, takut2 di singgah lagi. Wallahualam.

e.l.i.s.s.m.i.e said...

alahai..kesian umairah.duly my nuha pun penah jugak menanges xreti sebab keluar time senja.kang masa tu setan tengah byk.hrp2 umairah ok la pasni.

A N A K - A N A K K U said...

erm...bebudak nie selalunyer dia nmpk per y kiter x nmpk, thats y mak aku selalu pesan b4 nk bwk anak kecik memana, kene calit diorg ngna bwg putihker@arang dr bontot kuali....ialah menda buruk/busuk "menda" tue x suka....
b4 kuar umah bisikkan alfatihah ngan surah 3 kul + ayat kursi kat telinga diorg...
moga umairah dilindungi...

Sidratul Muntaha said...

alhamdulillah
aqil tak pernah kena tegur lagi
tpi since dari kecik mmg dia suke main2 dgn benda tu
pernh seklai kat tesco bile kami tnyer mana kawan adik..
tahu tak ape yg dia tunjuk?
gmbo pmpuan berambut pnjg kat papan iklan syampoo tesco tu..
mean..mmg selama ni bend atu ade kat rumah..
so...since dari tu..
ayu selalu buke cd or tv org mengaji al quran kat umah..

pearl'E.J said...

ermm k.ej percaya dgn benda2 ni. Dulu mmg tak nak percaya, tp since diri sendiri kena 'sakit teruk' awal tahun ni n bila tau puncanya terus now dah percaya. N yes, k.ej mmg amalkan baca ayat kursi tiap2 kali sebelum tido, nk keluar rumah n nak masuk rumah. Dah belajar dari pengalaman...

kesian umairah... hope umairah cepat sembuh.. aminnn..

oli said...

ena,
seramnya...
nasib baik mak ena ada....
harap benda tu jangan kacau umairah lagi....

Ease Basri said...

Kesiannyer Umairah... take a gud care of her... nasib baik ibunda ada sekali kan... huuuuuhuhu

Intan said...

Alaa siannya umairah lepas demam kena ketegur lak dia. Nasib baik ur mom ada kalo sorang2 mau serammmm gitu...hu hu.

Tiap2 malam sebelum tido Intan bacakan arissa kursi, fatihah, 3 kul, surah thoha.

Pas tu masa dlm keta pergi dan balik, once naik je mesti bukak cd surah2 al-quran yg terpilih...

Lagi satu kat rumah, 3 hari sekali...kami pasangkan cd surah al-baqarah.

Alhamdulillah tak pernah lagi ada "mende2" yg tak di ingini berlaku...mintak di jauhkan lah.

Zura said...

kena sentiasa bacakan ayat kursi...

mama tisya said...

sian umairah...nasibaik mak ena ada ye..yela kdg2 kita bole panik kn..smoga dilindungi dr benda2 tk elok ni

antalya said...

seram la baca citer ni

AmirMuqri said...

alamak takutnya cam citer jangan tegur plak.

UnGu VioLet said...

seram terasa.. tp, kdg2 memang berlaku bende2 mcm tue.. Alhamdulillah, kite beragama Islam.. mengamalkan ayat2 Quran.. moga selalu di lindungi..Ameen..

moga adik Umaira akan sentiasa dilindungi..

.::WaNiE::. said...

kesiannya umairah..tp tulah wani apa2 bila ada perasaan was2 duk rumah sorg2 seram2 ke terus baca ayat kursi sampai tido.

saya said...

aduhai..mcm2 dugaan untuk umairah. baru kebah demam dah tetegur pulak... harap semua dah ok la.. saya sayang umairah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @Zareena Heeney 2012 | Designed By Riesha Ariesha