NuffnangX

Thursday, October 22, 2009

PeRcAyA TaK DeNgAn "K.E.N.A.N."

kalau time pregnant memang banyak la
pantang larang yng kita kena ikut kalau saper2 duduk ngan family la kan
macam aku yang duduk sendiri dlm masa 8 bulan
selamber badak ajer aku buat
contohnya..lilit tuala kat leher..duduk ajer kat depan pintu umah aku tu..

tapi dah masuk kandungan aku 9 bulan
dah tak larat nak naik rumah tinggi aku tu
jadi berpindah la sementara kat rumah mak
time nie aku rasa macam...............
semua benda kena control
jd memang kena ikut la
kalau ader jea tak berkenan kat pandangan mata mak aku
confirm time2 tu jugak kena tegur
emmmmmmm

ok berbalik pada KENEN tadi
korang percaya tak
kalau ikut family aku
kalau aku dulu kena monyet
adk aku lini kenan anjing
sobri plak tak ingat plak kenan aper
nasir plak kenan ular

time aku..mak aku time pregnant pergi taman
pastu nampak sekumpulan monyet tengah makan
yang mak aku nie plak baling ranting2 kecik kat arah monyet nie
macam wan aku nampak terus tegur mak aku
jd bila aku dilahirkan bila keluar mak aku cakap mcm monyet skit..entah aku mcm pelik skit bila dgr mak aku citer
mcm maner aku pun tak tahu
yg pasti aku suka gila ngan pisang..hah bab nie aku mmh akui la memang suka pun
jd dalam pantang tu..jenuh gak la bawak berubat utk sembuhkan kenan nie

adk aku plak lini..kenan anjing kan
yg nie terjadi kat ayah aku
time balik keja, ayah naik bas
tekan loceng sbb dah ak sampai rumah
bila turun pd tangga yg last
ayah aku terkejut sbb ader anjing mati pastu tersepak skit
nie plak aku pun pening kepala ialah yg tersepak ayah aku
aper kaitannya ngan mak aku kan
jd bila mak dah lahirkan adk aku lini tu
time pantang..azan magrib ajer
lini akan menangis tapi suara lini menangis tu sebijik
suara anjing menyalak
family aku bawak gak berubat utk hilangkan kenan tu

sobri aku tak ingat kenan aper
cuma sobri nie bg makan ajer mmg taknak mkn
badan dah kurus kering
bawak jumpa doc..doc ckp sobri takder masalah
bg minum susu S26 pun tak jln gak
mcm2 uasaha gak la
akhir sekali wan aku bwk pergi berubat
mmg confirm kena kenan............tak ingat la
pastu ok pas berubat

adik aku yg bongsu plak
kena kenan ular
time mak aku pregnant tido kat ruang tamu..time nie aku darjah 4
jadi aku memang ingat la aper yg terjadi
kucing kami pun tido sekali kat ruang tamu
aku plak tido sebelah mak
pastu kucing kami tu tetiba mengiaw sebelah mak
2 3 kali gak la mengiaw
pastu mak aku buat dekkkk jea
finally kucing kami tu terus cakar tgn mak aku
mak aku mcm nak marah la..jd time duduk tu
mak aku rasa macam sejuk semacam ajer kat tepi paha (mak aku pakai kain batik ajer tau)
tak sedap hati
mak aku bangun la sambil kirai2 kain batik tu
bila dah kirai "benda" tu pun ikut jatuh la sekali
betul2 tepi kaki mak aku ajer
mmg pucat lesi la muka mak aku
rupa2nya ular yg duk dlm kain mak aku
aku yg kat sebelah mmg nampak la ular tu
terus ular tu keluar ikut lubang bawah pintu
suara mak aku memang lemah sesangat la

ular tu keluar terus ke jln raya
kebetulan time tu jiran aku nampak ular tu
aper lagi terus la bunuh
jadi time mak aku lahirkan nasir
memang adk aku nie kena kenan ular
ader sekali adk aku tido dlm buaian
ader ular ddk bawah buaian adk aku
pucat lesi gak mak aku tu
terus mak aku sound " klu ko ular baik ko pergi sbb aku akan bunuh ko..klu ko bukan ular baik ko pergi skang nie, aku takkan aper2kan ko" terus ular tu pergi
hehehehehehe macam citer nagin plak kan :p

pastu bila mandi nasir tu akan terapung ajer atas atas
tanpa pakai pelampung
pantang nampak air mesti nak kebabommm dlm air
jd family aku pun bwk gak berubat
jd kes2 ular msk rumah pun dah takder..senyap mcm tu jea


skang nie syukur alhamdulillah umairah takder aper2 masalah
sepanjang kami jaga dia..

tapi adk aku lini bgtau yg pija kena kenan katak
mmg aku tahu pija taknak mkn ngan menyusu sgt
badan pun kurus sgt
yg kami risau sbb kaki pija kurus sgt
pastu perut bunyit plak tu
pergi jumpa doc..sama gak doc ccp pija takder aper2 masalah
bila tanya ader cacing ker, doc ckp takder pun
pelik gak kan

jd dlm mggu lepas bawak pergi berubat
org tu ckp yg pija kena kenan katak
adk aku pelik sbb takder benda pun kaintan ngan katak
tetiba suami lini ckp dia ader fluch katak dlm lubang jamban
dia geli tgk katak tu jadi si apis nie tolak katak tu dlm lubang jamban pastu flash
time tu adk aku mmg tgh pregnant
time dia buat tu mmg tak pikir aper2 la
jd skang nie pija dlm proses berubat la


korang rasa mcm maner
antara nak percaya @pun tidak percaya
tepuk dada tanya selera
korang pernah alamai aper yg family aku alami nie tak???


6 kata-kata indah:

Sidratul Muntaha said...

entahlah
yg ayu thu
rumah kami dekat dgn kubur
so
mcm2 menatang dah bese msuk rumah n jumpa
kelawaklah
biawak ler
mcm2
tpi alhamdulillah
xkena pulak
mungkin kebetulan n anggap tu sebagai ujian.

Unknown said...

na, sebelum ni aku x penah dengar psl bende ni. tapi aku stat dengar pasal kenan ni, dari mak ija.. die kata anak aku pn mungkin kenan gak.. tp aku nak percaya pun, emmm nth lah. Ni baca entry ko psl kenan lak, emm maknanye bende ni dh ramai gak yg tahu lah ek?

Mak Su said...

tak tahu nak ckp, ini semua adalah rahsia dalam kebijaksaan Allah swt.. apa-apa yg kena/kenan adalah sebagai ujian/dugaan/cobaan buat kita. bak kata arwah mak maksu dulu, sentiasa beristighfar dan jgn cepat teruja/excited apabila terlihat/terdengar sesuatu semasa pregnancy. sentiasa beringat2, sentiasa ingat nama Allah :)

Suziey Ahmad said...

ish kisah benar ke ni ena..tp mmg la kan..mmg la kuasa tuhan tp ade keebtulannya..sbb smeangt dia tu..ibu mengandung ni mmg lemah semangt..masa kita peknen penh bunuh lipan..masa tu tawakal jek..sbb tkt kan..lipan kan bahaya..xde org lain dh..so kita pn bunuh je la..alhamdulillah xde ape2 kenan..

Zura Tahir said...

sbnarnye...xkrelah prgnent ke atau x...yg penting kite sbg hamba allah jgnlah sesekali menyiksa binatang....

~ain said...

ada juga kenan2 ni .. tapi ntah.. mungkin kebetulan je kot..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @Zareena Heeney 2012 | Designed By Riesha Ariesha