NuffnangX

Monday, October 12, 2009

KeSeDaRaN TiMbUL

tak tau la naper hari nie aku beli tapau ajer
untuk lunch aku
tu pun ira yang belikan
aku malas la nak keluar pastu macam berat hati ajer nak keluar

helen dan abg tam (pekerja mr.than)
balik ke rumah sebab anak diorang tak sihat
jadi tinggal la pekerja indon mr.than

selepas dah abis makan
terus la aku blogwalking
tetiba ira jerit kat aku
yang kak rose (pekerka mr.than) pengsan
hah terus la aku pergi ke sebelah
sah memang kak rose nie sudah pengsan
nak minta tolong pada saper
memang dah takder orang pun

jadi terus la aku suruh kak su ngan nasim angkat
kak rose masuk dalam keta aku
terus hantar balik ke rumah
kak rose sebelum nie memang dah ader kes sebelum nie
kak rose nie "sakit"
sebelum nie balik semula ke indonesia untuk berubat
3 bulan la balik berubat
ader benda dalam badan kak rose nie
benda tu taknak keluar
jadi dah lama sangat di indon tu yang balik ke m'sia semula untuk bekerja
ialah duit sudah habis untuk berubat kan
jadi kena la cari duit semula
jangan salah faham plak pekerja mr.than nie semua ader permit kerja tau

memang berat tak ingat la time nak angkat kak rose masuk dalam kereta nie
4 orang angkat pun talk terlarat
siap panggil bangla sebelah opis tolong angkat sekali
tengok tu 6 orang angkat kak rose masuk dalam kereta
berat memang tak ingat la
kak nasim cakap tu bukan berat kak rose tapi berat "benda" tu
aku cuma baca ayat kursi ajer la
minta dilindungi oleh Allah

hantar terus la sampai ke rumah
nasib baik la sampai rumah kak rose nie
ader suami kak rose ngan adik kak rose
jadi takder la masalah nak angkat kak rose masuk ke dalam rumah
kesian tengok keadaa kak rose tu
dah banyak tempat untuk berubat

yang timbul kesedaran pada diri aku adalah
pekerja mr.than nie datang ke tempat kerja
jalan kaki sajer
memang jauh la time aku hantar tu
rumah yang2 lain memang kat area situ jugak
tengok..kesungguhan diorg nie bekerja
walau jauh macam maner pun tak kisah
asalkan dapat duit untuk sesuap nasi
kalau hujan tetap redah jugak pergi ke tempat kerja
sebelum nie aku ingat dekat sajer
hakikatnya memang jauh

bila bandingkan diri aku nie
datang kerja naik kereta
tapi tetap datang lambat ke opis
aper kes!!!
mulai esok aku akan berubah
datang kerja on time :D

6 kata-kata indah:

~ain said...

adui.. tiba-tiba terasa... ye la, kerja kena ikhlas dan jujur kan.. barulah apa yang kita dapat itu berkat (ayat suamiku)

[-suziey-] said...

cewah ye ke akn dtg on time..ekeke;p
emm besa ke kak rose tu..sian dia..

pearl'E.J said...

takut laa dengan kes 'benda'2 nih... dunia makin moden, tapi pemikiran manusia makin ke zaman kuno...

Zura said...

ye ke tue na....azam thn nie ke...hahahha

Mak Su said...

macam2 hal yg berlaku di sekeliling kita ni kan... abis tu kak rose dah rasa lega tak bila diantar ke rumah tu?

atty's said...

siannya akak tu ..tak kira apa pun bangsa..dia tp dia beragama islam kan ..semangat dia tinggi ..semoga dia cepat sembuh ..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @Zareena Heeney 2012 | Designed By Riesha Ariesha