NuffnangX

Saturday, July 9, 2011

Anak Kita Yang Menc0rakkannya


dalam minggu nie
adik beradik aku yang lelaki
sibuk menanya mana seluar dan baju d0rang
ialah bila dah kemas-kemas baju dalam almari
teng0k baju yang el0k-el0k dah takder
seluar plak tinggal sehelai dua jea tu pun dah buruk
macam pelik mana pakaian yang lain
sibuk tanya mak dan aku
tanya kami ada lipat ker tidak
@pun letak di mana-mana lepas lipat pakaian
aku cakap la..simpan dalam bilik k0rang la lepas lipat
tapi check punya check
memang tak jumpa


tengah kami bising-bising tu
baru la mak aku interup
bagitahu yang ahad lepas mak ternampak budak tu
amik seluar yang aku sidai di luar
nak cakap lepas tu terus tak ingat nak bgtahu
lepas kami bising-bising nie baru la mak teringat nak ceritakan


emmmm lepas mak bagitahu hal tu
apa lagi memang angin la satu badan dua 0rang adik aku tu
s0bri nak terus jumpa budak tu malam tu jugak
padahal time tu dah puk0l 11 lebih
aku cakap bes0k jea la jumpa
tak ke mana pun budak tu
dekat jea pun rumah dia dengan rumah kita


balik kerja semalam teng0k banyak seluar dengan t-shirt atas kerusi
s0bri cakap dia dah gertak budak tu
tu yang pulangkan semula semua benda yang di curinya
skang nie s0bri minta pulangkan helmet dia dengan set spanar dia sekali
memang la kan aku terkejut jugak dengan budak tu yang buat
tapi aku memang tahu budak tu kuat mencuri
tapi yang tak sangkanya
berani buat pada jiran sendiri
tu yang aku tak percaya tu


tapi susah nak cakap
sebab penjaga budak nie lebih percayakan anak dari apa yang kami sampaikan
ada bukti pun tetap menangkan anak jugak
cakap anak baik
dah tahu dah anak tu mer0k0k dan bawak pergi ke sek0lah
kena cekup dengan cikgu
tapi penjaga nie bagitahu ada kawan-kawan anak dia nak kenakan anak dia
macam mana tu


pastu basikal sentiasa bertukar ganti
bila tanya mana dapat
penjaga dia cakap anak dia beli
tak l0gik betul
nie penyewa umah mak aku nie dah bising-bising basikal anak dia hilang
basikal yang anak dia bawak tu sejibik macam budak tu usung ke sana ke mari
cuma spray c0l0ur lain jea


kita sebagai penjaga anak-anak kita nie
kena pantau apa yang anak-anak buat dan lakukan
macam mak aku dulu
pantang aku bawak benda baru balik ke rumah
yang bukan mak @pun ayah yang belikan
c0nfirm macam-macam mak aku akan tanya
kalau cakap kawan yang punya
kalau 2 3 hari aku masih pegang lagi
c0nfirm mak aku dah bising suruh pulangkan semula barang 0rang tu


jadi kesimpulan yang aku dapat buat di sini
sayang anak memang la kita sayang anak
cuma sayang kita berpada-pada
jangan sampai sayang kita tu
mer0sakkan keperibadian anak kita tu
melentur buluh biar dari rebungnya
kita yang mec0rakkan warna warni kehidupan awal anak-anak kita
beringat la sebelum terlambat

4 kata-kata indah:

nanonano said...

mintak dijauhkan ank2 kite berperangai yg kurang sedap cmtu, amin :)

Zura said...

sama cm mak aku jugak na..skrg nie ktorg plak buat kat adik aku yg bongsu tue..asal dia bwk brg yg bukan hak dia kompom kena bebel ngan ktorg kakak2 dia nie..

notti netti said...

anak=-anak.....bila dah ada anak sendiri baru tahu macam mana susahnya mak bapak nak jaga kita dulu.

zh-ena said...

nana0 - harap begutu la kan na..Amin

zura - betul tu mana ajaran parents kita terapkan kita terapkan semula pada anak2 kita plak

net - betul tu net..jaga betul2 anak kita yg ada nie

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @Zareena Heeney 2012 | Designed By Riesha Ariesha