NuffnangX

Tuesday, September 27, 2011

Jamuan Raya Block C Kundang

Jamuan Raya nie memang diadakan setiap tahun untuk taman block C nie
memang superduper meriah
cuma tahun nie ader yang sponser set karaoke
jadi budak-budak bujang gembira sakan la
memula memang la di pasang lagu raya
bila malam semakin memuncak lagu-lagu sakit telinga la plak kedenganran
bukan pilihan jiwa raga aku lagu-lagu budak zaman kini
chewah macam dah tua sangat aku nie kan hehehehhehe
jamuan kali nie ader gotong royong buat lemang
sebelum aku pergi kerja sabtu tu,
sudah nampak p.cik Man jiran sebelah rumah mak aku nie (bukan JIRAN TAK TAHU MALU tu) sudah buat persiapan untuk membuat tempat untuk membakar lemang nanti
sampai rumah pukol 1 lebih sudah separuh lemag telah di masak
konsep jamuan di sini, setiap rumah diWAJIBkan membawa makanan untuk dihidangkan
kiranya konsep potluck la..bawak jea la apa-apa makanan pun asalkan boleh di makan


jumaat malam sabtu
khemah sudah siap di pasang
jadinya hari sabtunya cuma tinggal nak susun meja dan susun kerusi sahaja
kerahan tenaga muda jugak nie dalam membuat kerja


lemang yang tinggal sedikit lagi untuk di masak
total semua lemang yang di bakar ialah 50 batang lemang
banyakkan..banyangkan orang yang membakar lemang nie...memang terbakar la kulit badan


aku tak menolong apa pun
cuma nak bergambar sahaja bersama lemang yang tengah di bakar
selepas itu sessi rasa merasa lemang yang siap di masak hahahahha


Lini pun sama
sahaja nak test panas api lemang hehehehhe
banyak gambar jamuan time malam di dalam camera Lini
nanti-nanti la aku cilok dari camera dia

sayang sampai di rumah setalah aku rancak memenuhkan perut aku
dan umar tidor, jadi dengan senang lenang tika aku bersantap makanan
jamuan bermula tika waktu pukol 8pm, ramai yang sudah menghadirkan diri sambil menyusun sendiri makanan yang di bawak
makanan yang terhidang memang banyak gila
cuma tak tahu nak makan aper jea
aper jea yang korang idamkan ader di depan mata, cuma pilih dan masukkan ke dalam pinggan polistren masing-masing
cuma aku tak suka gaya orang di sini, baru sahaja pukol 10pm masing-masing dan berbungkus nak bawak balik
padahal ader jea orang yang masih datang, nak bawak balik pun tunggu la bila orang dah tiada
paling koman pun tunggu la sehingga majlis habis pukol 11pm
malu aku menengoknya, main bungkus-bungkus nie
tahun depan kena ader rules la, jangan nak bawak balik sehingga majlis tamat
tak sengar jugak tegur jea guna mikrofon..tak faham-faham

bersama teman sepermainan sewaktu kecil
ayu...tinggal di kuantan skang nie
menjadi pendidik..bagus banyak pahala mengajar anak murid nie
mengajar bahasa arab di sekolah rendah
sudah mempunyai anak 2 orang anak - sepasang - sama macam aku jugak


pukol 11 lebih kami sekeluarga berkemas-kemas untuk balik ke Melaka
ader kisah sedih di sebalik perjalanan balik ke Melaka
nanti aku storykan...

4 kata-kata indah:

mummy_ayu said...

wah..siap ada live bakar lemang lagi tu..best..Ayu tak pernah tgk org buat & masak lemang...teringin tapi tak dpt2 lagi..tgk org bakar kat tepi jalan ada la..

Sari said...

meriahnya...sama meriah dgn orang yg tapau yer..hehe

zh-ena said...

ayu - ena mmg tiap-tiap tahun dapat menyaksikan live org bakar lemang sbb jiran sebelah umah mmg buat..mmg sedap lemang dorang nie

zh-ena said...

sari - mmg pun tak suka la org2 yg sebegini, nak tapau pun tunggu la majlis habis pun

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @Zareena Heeney 2012 | Designed By Riesha Ariesha