NuffnangX

Saturday, February 20, 2010

Tak Boleh Nak Tengok

malam tadi kami makan di luar
sebelum pergi rumah mak untuk melihat anak kesyaangan kami
singgah makan di Bandar Baru Sg.Buloh [BBSG]
macam biasa kalau makan di luar
menu wajib yang pasti kami akan order

tom yam campur..kangkung grg belacan..kerabu sotong..sotong grg tepung..
emmm penuh meja dengan makanan yang kami order
biasala tu kami makan memang untuk 4 orang makan hehehehheehe


sayang makin bam bam
sayang kena senaman la skang nie
nanti dapat penyakit
ena dan anak yang risau
cha yok cha yok untuk turunkan berat badan


aku plak berat maintain 49kg
tapi kat muka nie ajer yang naik sangat
tembam sangat la
bawah dagu pun lemak ada
nak kena cucuk botox nie opsssssssssss
hehehehhehe macam boleh buat




korang selalu tak kalau tengah makan tu
ada ajer orang datang menjengah
budak2 datang jual kelendar la
orang buta datang jual tisu sambil minta derma
m.cik2 datang jual kerepek
aku kalau benda2 nie aku boleh keras hati lagi tidak bagi apa2
angkat tangan pastu gelengkan kepala


ialah kita dah banyak disogokkan dengan
kes2 penipuan nie
budak2 nie dipaksa untuk jual kelendar [pernah dibongkarkan oleh majalah3]
yang bdk2 nie sekolah pondok pastu dipaksa jual oleh guru mereka
orang2 buta nie plak ada sendikit yang meperalatkan mereka untuk mengutip duit
duit tu plak bukan si buta nie terima tapi orang lain
yang tak bekerja yang dapat..kesian kan


tapi aku pasti akan jatuh kesian
pada nenek2 yang jual kerepek2 nie

beli kerepek = 3 bungkus RM10.00

kesian aku tengok nenek tu
ialah di waktu usia emas nie
kewajipan nenek tu adalah membuat amal ibadah
mane la anak2 nenek tu kan
memang aku tak sampai hati kalau tak beli
kesian sangat
pada waktu tu aku tak peduli la kalau nenek nie nak menipu ke apa
ialah dari raut keruh wajah nenek tu
teringat pada mak aku
harap di usia emas mak aku nanti
aku akan membahagiakan mak aku
dari kini..nanti..dan selama2nya
Amin


hargai la mak dan ayah masing2
jangan la campak mereka di tepi2 jalan
sakang nie macam2 kes kita dapat jumpa
anak derhaka pada ibu bapa masing2
harap aku tidak akan menjadi sebegitu
sedar2 lah

9 kata-kata indah:

Farra Dhelina said...

tu lah kan..selagi org tua kita ada kan..kt hargai lah..mcm saya..ayah dah takde..adeii..rindu pulak kat ayah..

chugie said...

semalam pun aku mkn kat bbsb gak na.. nape lah x serempak kn?

~ain said...

perutnya babah umairah lebih kurang sama dengan cik abang ain.. perut pujaan tuuu.. hehehhe

zh-ena said...

farra - tu la kan skang nie tgk paper jea ader jea kes ank buang mak bapak..teruk betul la


chugie - hah yea ker..klu tau blh la dinner sama2 kan


ain - mmg sama la kita perut pujaan hati ena gak tu..tapi kena maintain kan semula taknak la boroi sgt :D

smiley said...

huhu...jasa ibubapa nih..kiter tak dpt nk bls even bg diorg wang ringgit semua...

regards,
Triplesmiley

CatlinaFly said...

wah meriahnye makan2! :)

Redbloodsnow said...

haaa..cian kan bile tgk nenek² atuk² yg dh tua mua dok lg gigih berjual e2 ini kat tpi jln :( kalau zie kan ena, bile z tgk warga emas mcm tuh kan...sure terus kutuk anak² dorg...wakakaka.

keji x org :P

Zura said...

cedap kerepek tue...aku pun cm tu gak na...tgk xsampai hati...tp tetap jgak aku xbeli...hahahhaha...

zh-ena said...

smiley - betul tu..tanpa mereka tiada la kita di dunia nie


catlina - mkn utk seminggu tu..lapar gila tu yg byk sgt order lauk


zie - tu la anak2 lupkan jasa org tua..jgn kita jd mcm tu sudah la bila dh tua nnti..harap dijauhkan la


zura - hampeh jea ko ra

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @Zareena Heeney 2012 | Designed By Riesha Ariesha