NuffnangX

Friday, September 14, 2007

JuMpA DoCtOr GiGi

sbenarnya dr ari isnin lg aku nak jumpa dr gigi tapi rasa mls sgt nak pergi..ari nie aku pergi jugak sbb dah tak thn rasa sakit kat gusi..thn lepas aku ada buat rawatan akar kat gigi bawah sebelah kanan..tapi tampalan kat gigi aku tu dah pecah skit jd kena tampal yg baru..sakit gusi mungkin sbb ada makanan yg sangkut kat situ jd ada bakteri yg tinggal..mlm td rasa mcm nak nangis ajer ialah ngan tahan sakit gusi pastu ulu hati aku yg sakit..masa berbuka semlm bila aku kn ajer nasi tetiba perut aku pedih gila..emmm gastrik aku dtg balik lah nie..aku cuma minum air ajer lah..nak mkn makanan yg lain tak blh masuk..pedih sgt ulu hati aku..

ingat nak pergi terawih ngan sayang terus tak jd..aku nak pergi jgk tapi sayang tak benarkan sbb risau tgk keadaan aku time tu..pas solat magrib ngan sayang aku baring kat atas sejadah, sayang tlg urutkan perut aku..sayang ckp perut aku tegang sgt, sayang ajak pergi klinik, tapi aku yg taknak pergi..malas

aku tido awal mlm td..mungkin sbb penat ngan tahan sakit kat perut ngan gusi aku..

pasal jumpa dr gigi pg tadi, ingat nak tampal ajer gigi aku..tapi dr tu suggest kat aku supaya buang karang gigi sbb karang gigi aku dah tebal skit..sebelum setuju aku tanya dulu harga ialah dlm poket aku cuma ada RM100.00 ajer..harga cuma RM70.00..kalau mcm tu aku setuju ajer lah..ok la tu..

lepas tampal, dr buang karang gigi aku..rasa sakit skitlah sbb kena gusi kan..lg plak aku kena ulser kat bahagian bawah gusi jd bila Doctor tu guna cermin gigi n kena ulser aku mmg rasa pedih sgt lah..Doctor tu buat 5 kali cucian kat aku punya gigi..setiap kali ludah pastu kumur aku blh rasa ada ketulan2 karang gigi keluar sekali..mmg banyak lah darah yg kuar..

Doctor tu syor kan supaya gigi yg buat rawatan akar dipakaikan crown utk lindungi tampalan gigi dr pecah..tapi bila sebut harganya mak oiiii mmg terkejut lah..RM500.00!!!!!!

ari tu buat rawatan gigi pun RM400.00..nie cuma nak buat crown kat gigi kena RM500.00..doctor tu ckp kalau geraham mmg kena buat lah sbb kita mengunyah menggunakan geraham jd hentakan kat geraham akan lebih kuat..yg aku punya nie cuma kat gigi kecil ajer..blh difikirkan lg..doctor syorkan kat dtg check gigi setiap 6 bulan sekali..buat check up sahaja..jd maknenya bln 3 thn depan aku akan cuma doctor gigi lg lah nie..

pas nie sayang plak yg kena tampal gigi dia plak..gigi dia pun ada yg berlubang..kena pujuk sayang lah pas nie..

pas buang karang gigi nie aku rasa ao lah sbb dah bersihkan gigi aku..dah takder plak kuning kat celah2 gigi aku lg..

baca artikel di bawah :

Karang gigi itu apa sih...?

Karang gigi (Calculus) merupakan kumpulan plak termineralisasi ( pembentukan mineral seperti "batukarang" ) yang menempel pada permukaan gigi.

Berdasarkan lokasinya, karang gigi ada di supragingiva (permukaan gigi diatas gusi) dan di subgingiva (permukaan gigi di bawah gusi).

Karang gigi terutama timbul pada daerah-daerah gigi yang sulit dibersihkan.



Akibat dari adanya karang gigi adalah......

Karang gigi ini menjadi tempat melekatnya kuman-kuman di dalam mulut.

Akibatnya dapat menyebabkan berbagai penyakit gusi, seperti radang gusi (gingivitis) yang ditandai dengan gusi tampak lebih merah, agak membengkak, dan sering berdarah saat menggosok gigi. Lihat gambar dibawah ini contoh gambaran dari Gingivitis.



Hal ini dapat berlanjut menjadi radang jaringan penyangga gigi lainnya (periodontitis) bila tidak segera dirawat. Bila sudah tahap ini dapat menimbulkan gigi goyang karena jaringan penyangga gigi sudah rusak. Lihat gambar dibawah ini contoh gambaran Periodontiti.



Juga yang tidak kalah sering terjadi, karang gigi dapat menyebabkan bau mulut tidak enak. Hal ini yang dirasa paling mengganggu.



Cara mengurangi timbulnya karang gigi adalah....

Terbentuknya karang gigi dapat pada semua orang, dan proses terbentuknya tidak dapat kita hindari namun dapat kita kurangi. Cara untuk mengurangi terbentuknya karang gigi adalah :

Pertama adalah dengan rajin menjaga kebersihan gigi, yaitu dengan menyikat gigi minimal dua kali sehari secara benar dimana semua bagian-bagian gigi tersikat bersih. Juga jangan lupa untuk menggosok gusi dengan lembut perlahan-lahan. Untuk gusi rahang atas, gerakan sikat gigi dari atas ke bawah, dan untuk gusi rahang bawah gerakan sikat gigi dari bawah ke atas. Hal ini dapat menghalangi terbentuknya karang gigi. (lihat 'Tips Menggosok gigi' )

Kedua adalah rajin kontrol ke dokter gigi setiap 6 bulan sekali untuk membersihkan karang gigi. Karena hanya dengan alat-alat kedokteran gigi saja karang gigi dapat dibersihkan.

Karang gigi tidak dapat hilang bila hanya dengan menggosok gigi atau berkumur dengan obat kumur.



Dokter gigi memiliki alat khusus untuk membersihkan karang gigi anda.

0 kata-kata indah:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @Zareena Heeney 2012 | Designed By Riesha Ariesha