NuffnangX

Saturday, September 8, 2007

CuPcAkEs - iCiNg

finally dpt jugak aku buat cupcakes..muffin tu aku dah tahu buat cuma aku tak tau nak buat icing dia ajer..geram tgk kat blog org lain yg buat cupcakes, icing dia punyalah menawan hati..mmg tergoda siot

nie pun sama, semata2 nak buat cupcakes ngan brownies tido sampai kol 3am..mula2 buat ngan sayang tapi dia pun dah lalok ialah sambil ddk blh tido..aku tau pun bila dah bunyi ngorok eheh

muffin aku beli yg dah siap punya tepung..aku beli kat kedai LMC..tauke kedai nie pun dah kenal aku..siap minta resepi dr tauke nie..kat kedai bhn2 kek nie, ada buat class utk buat aneka jenis kek ngan kuih-muih..aku teringin nak pergi tapi class nie buat hari ahad..masalahnya hari ahad lah mcm2 benda nak di buat, 1001 benda aku nak buat..hish hish hish

sabri suggest kat aku buka kedai kek, sbb aku suka buat mcm2 jenis kek ngan pastry..tgk lah kalau ada rezeki insyaalah..one day may be

icing cupcakes nie aku minta resepi dr kak liza..thanks kak liza sbb sudi bg resepi

BUTTER CREAM ICING

Bahan
250 gm butter/shortening
300 marvello
100 ml air
300gm gula [kakliza kurangkan jadi 270 gm]
(Ni dimasak atas dapur ngan api yang selo.. dan kacau setakat gula hancur jerrr.. pastu angkat dan sejukkan)

2 Sudu besar tepung gandum
1 sudu besar susu pekat [kakliza x masukkan sebab maleh nak buka susu pekat]

Memula Pukul butter dan marvello hingga kembang dan masukkan air gula tadi sambil pukullllllllll sampai dia nangis-nangis... hehehe.

Masukkan 2 sudu besar tepung gandum dan 1 sudu besar susu pekat tadi dan pukul lagi pelan-pelan.... selo.. selo.. sampai dia kembang dan gebu putih..licin berkilat....

nie gambar cupcakes yg sempat aku snap2 jgk..
aku buat dua jenis..cupcakes perisa orange (sayang suka) ngan perisa cokelat (aku suka)


cupcakes - chocolate


cupcakes - orange


cupcakes - special gift


cupcakes setelah siap di packing


cute sgt sayang nak makan

1 kata-kata indah:

Syiqa Rahmat said...

wahh. nak try resepi nih

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @Zareena Heeney 2012 | Designed By Riesha Ariesha