NuffnangX

Tuesday, August 17, 2010

Walaupun Demam Selera Tetap Ada

biasanya bila tiba bulan puasa
masing-masing ada selera tersendiri
siap ada permintaan untuk mak aku masakkan
biasanya adk aku yang bongsu la paling mengada-ngada
ada jea special request yg di minta
kalau hujung minggu lagi la
kalau meja tak penuh memang la bukan bulan puasa
tapi yang pasti kami sekeluarga memnag jarang la nak beli
lauk ataupun kuih di psara ramadhan
ialah bukan sedap pun
membazie jea beli
tak makan
bila tak makan masuk ke tong sampah - memang pembaziran


jadi petang tadi
kami berbuka dengan ayam percik
chicken lasagna
kuih ketayap
perghhh memang meyelerakan
nyum nyum nyum nyum



ayam percik
memang sedap
lain dari org lain buat
sayang makan memang bertambah2
siap cakap aku kena belajar dari mak
untuk masak ayam resipi nie



chicken lasagna nie plak aku yang masak
sebab aku memang nak makan
nak minta mak aku buat memang la tak reti kan
jadi turun jugak la ke dapur walaupun tak sihat sangat
ialah tekak punya pasal
gagahkan diri jugak la


chicken lasagna nie aku buat yang paling simple jea
malas nak buat yg gempak2
asalkan ada rasa itu dah cukup la hehehehhe
emmmm pasti ada yang menanya resipi chicken lasagna nie kan
baik aku tepek sekali resipi nie



Chicken Lasagna Yang Simple :

bahan-bahan ;

*kepingan lasagna
*bawang besar di potong dadau
*ayam yang telah di potong kecil2
*tomato puri - 2 sudu
*sos speggethi [aku guna kimbal-cendawan]
*2 cawan susu dutch lady [terpulang nak guna susu segar jenis jenama lain]
*20 grm keju mozzarella

Cara Memsaka ;

*lasagna di rebus sehingga masak
*tumis bawang sehingga garing
*masukkan tomato puri, sos speggethi dan masukkan ayam
*masukkan garam, blackpepper
*dah masak tutup api


*masukkan susu segar ke dalam periuk
*masukkan keju
*masak sehingga jadi creamy


*sediakan loyang
*letakkan sos ayam..letakkan sos keju..lapisan seterusnya letak kepingan lasagna di atas
*ulang sehingga semua bahan habis
* bahagian atas sekali letakkan keju
*bakar selama 25 minute
* sedia untuk di makan

8 kata-kata indah:

Aredhel Helya said...

wah hebat...nanti ease buat pot luck kat umah...leh la ena masak lasagne yer....sedap tu...nyum nyum

ab@h_Izz said...

sedapnyer...leh buat pos laju hntar ganu ni...:)

zaza said...

ena.. rindu kat ko la.. uhuhu, ke mana menghilang?

Unknown said...

wah.. dapnye! aku dh amik resepi lasagna tu.. nanti free2, nak try ler!

Zura Tahir said...

waaaahh...sedap..

shahrul said...

huih...sodap eh...kalo dpt ngap tuh,mau skaligus je.keh3..

:p

attyfir said...

adoi ..mengancam kalbu sungguh chicken lasagna..tu .

mummy_ayu said...

yum yum...ayam percik best..lasagne tu pun nampak best...sian dia tak sihat pun masak gak..pelan pelan ye dear..take care

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @Zareena Heeney 2012 | Designed By Riesha Ariesha