NuffnangX

Saturday, August 28, 2010

Keletihan Menyorong Troli

hari nie dalam pukol 11am
mak ajak pergi ke NSK Rawang
untuk shopping barang dapur
shopping untuk kelengkapan raya sekali
ialah nanti kalau beli last minute semua benda sudah habis
macam tahun lepas
nak beli nasi impit semua pasara raya yang pergi
semuanya kehabisan stock
jadi pengajaranya
untuk tahun nie kami beli awal semuanya
takut sejarah kembali berulang


penat sebenarnya kalau shopping
kalau ada 2 budak yang tengah naik nie
umairah dan pija ikut sekali kami pergi ke NSK
jadi memang hari biru la pasaraya tu hehehehhe
kena ambil 2 troly
1 troly untuk isi barang
dan 1 lagi troly untuk letakkan 2 budak kecik nie
bising jugak nak turun
tapi bahaya la nak turunkan 2 budak nie berkeliaran dalam pasaraya nie
kesian sayang nak handle 2 budak
nak hadle umairah sorang pun pening kepala
nie nak hadle 2 budak..confirm naik jea darah sayang hahahahahha


troly umairah penuh dengan makanan/jajan
yang telah di buka hhahhahaha
itu ajer yang boleh membuatkan si kecik 2 orang nie diam dan leka dengan makanan
bukakan vitagen dan choc
emmm memang leka la dengan makanan yang ada di depan mata


bila nak bayar di kaunter
baru la sayang berani turunkan umairah dan pija
sebab kami semunya ada
jadi boleh la tengok 2 budak kecik nie sekali



dah penat berjalan
pandai pun duduk diam-diam atas pallet tepung gandum
hehehehhe ralit jea makan choc



pija dan umairah
dua sepupu yang memang rapat
pija panggil umairah - yah
umairah panggil pija memang sebutan yang clear pija - tak pelat pun



suka tengok gambar pija yang nie
nampak comel sangat
ada m.cik kat belakang kami tanya Twins ker
selamba jea aku cakap
ha'ah memang twins hehehehhee
ialah perangai sama jea budak kecik 2 orang nie



troly yang sarat dengan makanan
dan kelengkapan untuk hari raya nanti
hehehehehhe dan juga lauk basah untuk seminggu


hari nie berbuka memang lauk best-best
ada ikan pari masak asam pedas
ikan masak lemak cili api
sotong sumbat
ayam masak merah
kuih keria
bubur chah cha
air soya
air laici
teh - o limau


memang masing-masing bertambah la makan
aku time bulan pose nie memang suka makan bubur
dalam seminggu tu
ada la 2 3 kali mak masak bubur untuk aku
tak kesah la bubur apa-apa pun asalkan ada untuk tekak mak buyung nie
pastu suka makan yang manis-manis
kalau tak dapat rasa macam ada yang tak kena jea


sotong sumbat mak yang masak memang kami semua nantikan
semua masakan mak memang terbaik dari ladang la


ok pada yang berminat untuk masak sotong sumbat nie
aku sertakan resipi dari mak aku nie


resipi sotong sumbat menjilat jari :

bahan-bahan ;

  • sotong yang sizenya agak besar
  • beras pulut
  • bawang merah - 5 ulas
  • bawang putih - 3 ulas
  • halia - besar ibu jari
  • lengkuas
  • serai - 3 batang
  • santan - 2 bijik
  • gula / garam - ikut selera
  • cili api - sedikit

cara untuk memasak :

  • bersihkan sotong, pastikan di dalam sotong kosong
  • beras pulut yang telah dibersihkan, ditoskan untuk menjadi kering
  • tumbuk semua bahan, bawang merah, putih, halia, cili api
  • lengkuas dan serai di titik
  • masukkan semua bahan dalam periuk
  • sotong di sumbat dengan beras pulut [bhg hujung sotong di cucuk dengan lidi supaya beras pulut tak terkekeluar dari dalam sotong ketika masak
  • santan yang di perah masukkan sekali [masak macam kita msk lemak]
  • masukkan serai dan lengkuas
  • garam dan gula ikut selera
  • kacau perlahan-lahan sehingga masak
siap untuk di hidang....


1 kata-kata indah:

Zura said...

pija tue ikut muka bapak dia erk..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @Zareena Heeney 2012 | Designed By Riesha Ariesha