NuffnangX

Monday, March 26, 2012

Pasar Menggong, Alor Gajah

Bertolak dari Nilai 3 pukul 3 lebih
kami sampai di Alor Gajah pukul 4 lebih
sebelum pergi ke rumah mak uda
mak ajak singgah dahulu ke Alor gajah
untuk beli kuih udang
kuih udang p.cik nie memang popular di pasar menggong
jadi kalau sudah sampai di Alor Gajah tak pekena kuih cucur udang nie
memang tak lengkap la hidup - konon la eheh

 gerai p.cik nie hujung sekali
tapi p.cik nie tak berniaga dalam shop lot dia
sebab dia buka hujung penjuru kedai dia
dalam shop lot dia hanya buat air sahaja

 mak aku cakap kedai p.cik nie pernah masuk dalam TV
tu yang orang makin ramai yang kunjung ke kedai p.cik nie
tu tengok la orang sanggup beratur panjang nak beli kuih cucur udang p.cik nie

 memula beli bungkus jea
tapi disebabkan perut memang sudah lapar
nak-nak plak hujan turun time kami sampai tu
memang terus buka sebungkus untuk kami pelahap di situ jugak
sambil tu order satay sekali
tapi kami order 3o batang
yang sampai hanya 20 batang sahaja
makin untuk rasa-rasa saje la
rasa celah gigi la orang cakap

dalam bungkusan kuih cucur udang nie
akan ada telor, timun, tempe dan kerepok lekor
lain dari yang lainkan
kuih sambal dia pun sedap sangat
makan sambil menjilat garfu eheh

 kalau balik ke Melaka
kalau tak pekena air longchan memang tak sah bagi aku
air fov aku nie
teringat masa aku preggy time umar
mengidam gila aku dengan air nie
terpaksa cari sampai ke melaka nak air nie semata-mata
suka minum air nie sebab tak bergas sangat

kalau time raya
rumah pak long aku memang akan beli air nie berpack-pack
suka tu
siap minta pak long belikan untuk aku kalau p.long beli air longchan nie

 bersama dengan mak tersayang

 Lini bersama mak mertua tersayang eheh

 umar bersama pak chu tersayang eheh

sobri dan hafiz
dah kenyang sudah pasti la pekena asap rokok laks
emmm apa la kan bila la korang nak stop merokok
termasuk la suami aku tu
bila la nak stop merokok
nanti nak nasihatkan anak macam mana la

fikir-fikirkan la

1 kata-kata indah:

A N A K - A N A K K U said...

ko wat aku teringin nak mkn cucur udanglh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @Zareena Heeney 2012 | Designed By Riesha Ariesha