NuffnangX

Sunday, March 11, 2012

Terimbau Kenangan Lalu

sekarang nie musim hujan bila tibanya waktu petang
bila sampai di traffic light
dan nampak betapa basah kuyupnya penunggang motosikal
teringat aku kisah lalu
yang juga pernah menjadi minah skuter
bila tibanya hari hujan
memang menggeletar seluruh badan bawak motor

kalau pakai baju kurung yang warna terang jea
mula la nampak cekci meksi skit
perghhhh time tu memang aku jadi malu gila 
bila hujan nie kalau bawak motor di tepi jalan
risau sebab takut tayar termasuk ke dalam lubang
jadi memang akan bawak motor di tengah jalan
sebab tu la kalau korang bawak kereta di hadapan korang
budak motor jangan la nak horn-horn dorang
sebab sesiapa yang pernah bawak motor pasti faham apa mereka lakukan

tapi syukur Alhamdulillah aku tak pernah merasai lagi
tayar pancit ketika pergi kerja dan balik kerja
memang bersyukur sangat-sangat
bagi mereka yang bawak motor cobaan yang paling getir ialah ketika hujan lebat turun
nak berhenti bawah jambatan..takut
sebab ada kes lori hentam orang yang berhenti berteduh bawah jambatan
nak-nak aku nie perempuan nak berhenti teduh bawah jambatan
memang tak la aku tetap harung jugak hujan-hujan tu untuk balik ke rumah
ialah ada kes jugak budak perempuan kena rogol sebab berhenti bawah jambatan jugak
memang kurang ajar mamat-mamat yang buat pada gadis tersebut

pada pemandu-pemandu di luar sana
beri haluan kepada mereka yang menaiki motorsikal
bersabar jangan asyik nak bunyikan horn
mereka lebih menanggung bahaya
sebab tiada perlindungan pada diri mereka
hanya mengharapkan helmet di kepala

berhati-hati di jalan raya

1 kata-kata indah:

Zura said...

aku ingat sgt kes lori hentam moto bwh jambatan tue...mmg tragislah mase tue...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @Zareena Heeney 2012 | Designed By Riesha Ariesha