NuffnangX

Wednesday, May 5, 2010

Roti Canai Dulang

hah siapa yang rajin buat roti canai sendiri
bukan beli kat kedai tau
@pun beli yang dah siap di pasar raya tu
bukan..bukan..bukan..


nie aku rasa stail orang-orang yang tak reti nak tebar roti canai
jadi guna stail nie
stail apa..stail tebar roti canai guna dulang besi tu
mak aku pun buat roti canai stail mcm nie
tapi dah lama kot mak aku tak buat roti canai
sejak dah berusia nie lebih senang beli di kedai jea


tapi mak mertua aku memang la rajin
time kami @pun semua anak2nya balik
roti canai dulang pasti mak mertua akan buat
ialah makanan semua orangkan
aku suka tengok bila mak mertua tengah tebar tu
hehehehehhe
tersipu-sipu mak mertua aku bila dapat tahu aku amik gambar dia
hehehehhe sorry mak



memula tu
gumpalan tepung yang telah siap di canai diletakkan di tengah dulang
pastu tepek-tepek dengan tapak tangan
letak skit minyak
dah leper


tarik skit0skit tepung roti canai tu ke tepi dulang
buat sehingga dulang di tutup dengan tepung



kalau nak roti telor
pecahkan telor di tenagh tepung
pastu tarik semula untuk tutup telor di bahagian tengah


buat sekeliling dulung sehingga tiada lubang pada tepung



tepung sudah menutupi dulang
sebab tu la kami panggil roti canai dulang


emmmm siapa pernah makan roti canai stail mcm nie
kuah dal mak mertua aku pun siap
kalau sayang makan
confirm 3 keping sekali makan
makan sehingga menjilat jari..sedap :D

12 kata-kata indah:

Alya said...

tak pernah la....menarik nyer la yer......mesti sedap kan.....

♥etiey erywan♥ said...

hahhaha..tak pernah tengok.. ada juga rupanya.. macam-macam erk.kreatif...

Norly Saliana a.k.a Mamazahra said...

ena: masa zmn kecik2 dulu, mak norly salu buat gak.
mmg besh!!!lagi sedap dari kt kedai mamak.heee :D [alamak, kalo ngidam ni nanti, sape nak tolong buat neh???hikhik]

Anje a.k.a Mama_Aqish said...

lama menyepi iena...sejak dapat job baru ari tu...kiter suka makan roti canai...kalo wat sendiri tak teror la

Zura said...

akupnah jugak buat tp gune dulang kecik sikit...tapi selalu aje koyak...xpnah nye pas tebar roti tue...tp mmg meletup...sbb bile tebar cm tue...dia nipis n cantik je wajah...

lagi satu mak aku ade ajar buat roti canai pusing...gulung jd panjang then ko buat bentuk bulat ngan gulungan tue..pastu tepek nipis kan...goeng siap..makan...

chugie said...

emm x penah tengok na.. tp nampak cam menarik ni.

besar ya rabbi..

atty's said...

kty baca .entry ni sambil terbyg2..kesedapan ..roti canai tuh

.::WaNiE::. said...

waaa tak tau pun apsal tak tau

mesti sedapppp

shahrul said...

tengok gambo pon da tau memang sedap tu kak..meliurkan air liur yg dah terliur..hehe..

:p

Ease Basri said...

Hasil tangan ibu pastinya lazat......... mak ampang pun pernah buat roti canai dulang pasai takde tempat yang bersih untuk ditebar...kekekee

ita cutevirus said...

mak ita pon buat camni... huhuhuuh.... lagi bersih... lagi selamat...

kitatauke said...

salam perkenalan...
fuyoo...tak penah tgk lagi.....kl mintak roti sardin tu...brape tin sardin nak kene isi tu....:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @Zareena Heeney 2012 | Designed By Riesha Ariesha