NuffnangX

Tuesday, January 26, 2010

Super Market vs Kedai Runcit

hah sajer jea nak buat entry pasal nie
nak tanya korang la
korang suka pergi pasar raya @ kedai runcit untuk beli barang


bagi aku kan dua2 aku suka pergi
tapi kan nak pergi nie kena tengok situasi la
dua2 ada kelebihan tersendiri
dua2 best untuk beli barang


Pasaraya [Giant..Tesco..Mydin..Carrefaour..]
apa ajer la pasaraya yang korang pergi
bagi aku kan..

aku suka pergi pasaraya time awal bulan
hehehehhee biasa la kan baru jea gaji
perangai aku nie bila nak beli barang
aku akan buat list down semua barang yang kena beli
sebeleum tu check dulu kat dapur apa yg dah tinggal skit
dan yang dah abis langsung
tulis la satu2 di atas kertas
kalau ada 10 barang kena beli
10 barang la aku akan tulis atas kertas
tapi tu la kita hanya merancang hanya Allah yang menentukan
memang la 10 barang aku tulis atas kertas
tapi sebenarnya 20 barang aku akan amik hehehhehehe


tu bagi aku salah satu keburukkan yang ada bila aku beli barang di pasaraya
korang sama tak macam aku :p
pastu kalau nak beli barang jajan
macam-macam jenis jajan aku akan beli
hehehhehehe kata nak amik 1 jea tapi
hah segala benda jajan aku sumbat dalam trolley
belum lagi nak pilih choc plak
sayang pening jea kepala tengok trolley dah membukit
padahal dalam list 10 barang jea


Kedai Runcit plak
aku suka pergi time duit dalam wallet dah sengkek hehehhehhe
kiranya tengah bulan la tu :p


biasanya kalau pergi kedai runcit
dari opis kita dah mind setting nak beli apa kan
contoh nak beli 2 barang jea
confirm aku akan beli 2 barang jea
takkan beli barang yang lain punya
hehehhehehe tu yang aku suka beli barang kat kedai runcit tu


kalau beli bahan basah aku lebih suka pergi ke kedai runcit
sebab FRESH
beli ayam ker..sayur ker..ikan ker..
segar dari ladang hehehhehehe


aku memang tak suka beli ayam di pasaraya
sebab rasa macam tak segar jea
tengok kulit ayam pun dah kebiruan
errrr tak sanggup nak makan


alaaaa tapi kan maner2 beli pun ok jea bagi aku
cuma kena tengok pada masa
dan paling penting DUIT dalam poket :p

6 kata-kata indah:

Ibu Ammar said...

kat kampung kedai runcit je yg ada, kat kl ni plak supermarket je yang senang nak pegi..huhu

zh-ena said...

nursarah - tu la di sini banyak pilihan..nak dgn taknak jea

Abd Rahim said...

mana2 pun sama..klu dah kering sangat, pasaraya ngan kedai runcit pun tak pijak..

zh-ena said...

mr kamikaze - terus tak berasap la dapur tu hehehehehe

.::WaNiE::. said...

tak suke jugak beli lauk kat pasaraya nampak nau tak fresh nye..tp kalau nampak yg fresh jek terus sambor :p

wani suke beli brg basah kat pasar..heheh..tapiiii skrg husband dah xkasik masak dia ckp bazir..sbb wani suke beli lauk byk2 hahaha

saya said...

saya suka pegi 2-2. supermarket best sbb byk pilihan dan boleh pilih belek lama2. kedai runcit best sebab ada org tolong amikkan dan boleh beli brg sikit2 mcm bawang singgit, cili api limaploh sen. hehehhee...tgk keadaan dan mood la.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @Zareena Heeney 2012 | Designed By Riesha Ariesha