NuffnangX

Tuesday, May 1, 2012

Happy Labour Day


selamat hari pekerja rakyat malaysia
hari nie kita bercuti
korang buat apa sahaja
emmmm aku lepak di rumah sahaja
sayang kena kerja laks
emmm takper la boleh la tambah pandapatan di hujung bulan
kata awal bulan nanti nak bercuti eheh
kena cari duit lebih

aku laks duduk di rumah menjaga anak-anak
sambil-sambil tu menyiapkan assignment
Tamadun China
penat mencari rujukan
tapi kebanyakkannya ciplak dari internet jea
nak pergi ke perpustakaan
macam takder masa jea nak terjah ke sana

semalam PM kita telah umumkan gaji minimum untuk pekerja sektor swasta
apa pendapat korang
bagi aku nak ker majikan naikkan gaji pekerjanya ke tangga gaji RM900.00
macam kerajaan ada ker undang-undang yang telah ditetapkan
sekiranya majikan taknak naikkan gaji pekerjanya
apa langkah kebijaksaan kerajaan untuk memastikan majikan tidak lari dalam
melaksanakan apa yang PM war-warkan malam tadi

aku rasa majikan mungkin akan ambil langkah drastik
dengan mengupah pekerja Indon dari
memberikan gaji tinggi kepada pekerja yang dia hanya mampu bayar gaji seadanya
jadi apa pilihan yang ada pada pekerja
nak kerja terima sahaja
nak gaji tinggi cari kerja tempat lain
masih ramai lagi yang menanti peluang untuk bekerja

jadi aku rasa kenaikan gaji minimum nie
hanya janji sahaja
yang menentukan pihak majikan jugak
bukannya PM kita
PM hanya boleh mengarahkan
yang menentukan majikan-majikan nie jugak
kalau syarikat tutup siapa yang rugi

pendapat korang...

2 kata-kata indah:

nad said...

baru publishkan ke ni?hehehe...

AJ said...

Selamat hari ibu besok pula....

P/s : kalau ada masa, minta bantuan untuk undi saya di http://bit.ly/I5h6R

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @Zareena Heeney 2012 | Designed By Riesha Ariesha