NuffnangX

Monday, April 12, 2010

Banjir Oh Banjir

skang nie hujan jea sentiasa kan
tapi bagi aku Alhamdulillah
sebab sejuk jea bumi kan
dan tidor malam pun sejuk jea terasa


pagi sabtu yang lepas
pagi-pagi aku dah terima panggilan telephone dari Lini
cakap umah mak banjir
jadi aku terus bersiap nak balik ke rumah mak
nasib baik la tempat kerja baru nie
hari sabtu memang cuti
dan sayang plak kerja masuk petang
jadi pukol 9 lebih selepas umairah bangun
terus bersiap balik ke rumah mak


sampai di umah mak
yup aku tengok rata-rata penduduk blok C
di kg.melayu sri kundang rumah dimasuki air
dah lama rumah tak dimasuki air
setelah longkang di buat
last banjir di area umah aku ialah ketika aku berumur 12 tahun
time tu memang pesta air la
air memang tinggi
bila air mula surut memang boleh tengok ikan merata-rata
tangkap pakai tangan saja
seronok tak ingat la time tu
tetiba teringat time kecik-kecik dahulu :D


umah mak cuma masuk air di bahagian dapur
itu pun nasib baik la cepat perasan air dah mula masuk
hujan turun memang lebat dan berlarutan sampai ke pagi
dari pukol 12 lebih tengah malam hingga la berlanjutan ke subuh
yang ada di rumah ketika itu
cuma ada mak, ayah, lini dan sobri
tapi sobri tidor mati
kejut pun tak bangun
ayah plak sibuk dengan ikan keli dia dalam kolam
jadi yang membuang air yang masuk ke dalam rumah cuma mak dan lini
kesian ... nasib baik la pija tidor dengan lena
jadi tak la bz nak kawal pija main air


rata-rata rumah yang lain abis masuk 1 umah
macam umah sewa mak
masuk air sampai ke buku lali
habis tenggelam semuanya
tidor tak ingat
yang kelakar abang atan la [penyewa umah mak]
tidor di ruang tamu bersama dengan anak bujangnya
kaki terlepas dari atas tilam
terus terasa ada air
pastu terus terpikir yang anak dia kencing atas tilam
bangun buka lampu
terus terperanjat tengok semua barang dah terapung
hah apa lagi terus la kelam kabut angkat apa yang boleh diselamatkan
ana plak terpisat-pisat bangun


bila banjir nie memang penat kan
nak buang air
pastu nak simbah dengan air bersih dahulu
pastu baru la boleh mop lantai
emmmmm macam mana la dengan orang yang tinggal di pantai timor tu kan
saban tahun umah tenggelam dengan banjir
hilang harta benda
dan ada jugak hilang nyawa orang-orang tersayang
berhati-hati di musim banjir nie


malam tadi tengok berita
sedih jea tengok bila ada bayi di buang di tong sampah di sg.coh
sampai hati manusia yang berhatikan haiwan membuang bayi tersebut
ke dalam tong sampah
tergamak sungguh melakukan perbuatan terkutuk tersebut
bayi itu tidak bersalah langsung
yang bersalah tu lelaki dan perempuan tu yang hanya tahu berseronok sahaja
sedih tengok manusia di akhir zaman nie

10 kata-kata indah:

atty's said...

SALAM ENA..KTY DAH BACA SEMUA DR BWAH..

NGERI LAK.KTY ..MCM ADE KT TMPT ENA..
JAHAT JIMMY ..NASIB ENA TERGERAK ATI ..NAK ANTAR KUNCI ..

DAN TUHAN TU MAHA ADIL..ENA DIBUANG KERJA DISAAT ENA DPT KERJA BARU..

TAPI MASALAHNYA ..KALO BOS BUANG KITA KERJA..BOS KENA KASI GAJI 3 BULAN ..YG JABTAN BURUH PUNYA IDEA..HARAM JADAH TAK LEH DIGUNA PAKAI..ENA DIBUANG KERJA..NAPA LAK NAK KENA BUAT CAMTU .PATUT BOS KENA BAYAR GAJI 3 BULAN LAGI SEBAGAI PAMPASAN..

.::WaNiE::. said...

mmg kesian kalau tengok orang bersihkan rumah sbb banjir

barang pun rosak kan?

[-suziey-] said...

huhu..pasal baby kena buang tu mmg sedih sgt tgk..mmg xde hati perut..binatang pn sygkn anak

Ease Basri said...

dapat orang yang buang bayi harus dicampak ke kandang buaya.. biar dia kena makan idup-idup.... marah ni.....

shafarina said...

alhamdulillah, belum pernah merasa banjir lagi.

cuma kesian dgn nasib org2 yg selalu kena ni.

A N A K - A N A K K U said...

erm aku sokong ckp ease tue cmpk kat kandang buaya@pun rimah@pun monyet biar binatang tue semua jaar dia cr nnk hargai anak..bengong ker per, nk samekan diorg nie dgn binatangpun xleh, sbb binatangpun syg anak dia....kesian mak ko na, tp area umah kat tasikpun bnjr na...sape umh bwh tue aku tgk tgglm...alhamdulillah umah aku x kene....

zaza said...

Aku tetiap thn pun merasa banjir.. huhu.. END OF LAST YEAR... best, DUTY on BANJIR...

saya said...

saya memang la serik rasanya bila rumah kena banjir. dulu rumah ma kena banjir, dalamjuga sebab rumah bawah tu macam kebawah sikit kedudukannya, ala2 underground gitu... sampai paras pinggang. seksa nak mencuci rumah. sebulan kemas tak siap2 jugak. barang2 semua hancur la. sedih sangat2. tapi tu la pengalaman. harap rumah mak ena tak teruk sangat la. ena jangan gerak banyak2 sangat, rehat2kan badan ye..

saya said...

ena..saya pon dahbaca semua cerita ena tu. bos mana boleh sesuka hati nk pecat orang tanpa alasan yg kukuh. kalo nak lawan kes ni memang boleh tapi ambil masa yang lama. nasihat dari orang jabatan tu takboleh digunapakai lansong. ap ayang ena buat sekarnag ialah kumpul bukti2 yang menyebelahi ena, buat kronologi keadaan, pastikan semua bend tu tersimpan. mana tau kalo ada perkara berbangkit. kalo dia takmo bagi gaji ena, boleh repot lagi sekali sebab itu hak kita. ingat senang2 nk pecat orang, pas tu suka2 hati panggil balik koje. tak kuasa la. harap ena tabah hadapi. sebab tu allah dah bukakan jalan supaya ena keja ditempat baru yang lebih bagus. jaga diri selalu. love u.

Uda said...

bagus laa masalah ina dah selesai.. memang tepat tindakan ina itu tak makan dek pujuk... susah bekerja ngan bos panas baran ni..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @Zareena Heeney 2012 | Designed By Riesha Ariesha