NuffnangX

Tuesday, July 29, 2008

DuSun DuRiAn

pg2 lg aku n sayang dah bertolak dr Sijangkang sbb ari mggu kami nak pg Tanjung Malim plak..mmg padat la mggu lepas punyer cuti..penat mmg tak ingat la tapi keseronokkan kami dpt mmg tak dpt digambarkan..kami pg sana sbb adk ipar aku ada dusun durian..kol 10 lebih baru la kami semua berangkat pg..ada 5 buah keta yg konvoi..mmg meriah la..konvoi ramai2 nie mmg best tapi kena tggu msg2 la..aku yg selalu kena toilet sbb nak buang air kecik ajer selalu la ketinggalan kat belakang..mak aku siap sound lg guna pampers org dewasa la sbb asyik nak kencing ajer..alahai nak buat mcm maner kan sejak pregnant nie aku mmg nak buang air kecik ajer..mmg tak blh nak tahan2..

kami ikut jln kg ajer tak ikut pun hiway..sepanjang perjalanan mmg msg2 jakun la ialah sepanjang perjalanan dh msk kat kuala kubu bharu mmg dusun org ajer kami tgk..org yg jual tepi jln pun ramai..nie yg buat kami tak sabar nak smp kat destinasi kami..
kol 12 lebih baru la smp tmp yg di tuju..parking kat tepi jln ajer sbb dusun dia tepi jln ajer..tapi tepi jln pun kena menapak jauh ke dlm..lecak plak tu..mlm td ujan tu yg jln utk pejalan kaki lecak skit..pastu apis ckp hati2 sbb pacat byk kat dusun nie..bila dgr pacat ajer msg2 dh senseng kaki seluar..nie yg buat aku lemah nie..PACAT
dah puas redah lecak baru la smp dusun si Apis nie..nsb baik la dusun dia bersih ajer tapi alahai byk la plak nyamuk..aku tgk org lain rilek ajer tapi aku ajer yg asik bertepuk tampar..
adk aku dh sibuk serbu pokok manggis..siap dh panjat lg pokok tu nak mkn buah manggis..hish tak sabar2 btl..jakun sgt (tapi mmg kami tak pernah msk dusun pun)..mmg best la..ada buah rambutan, manggis, durian, rambai, duku langsat, cempedak, pulasan, n nangka..byk kan buah2an dlm dusun nie..
yg lain2 dh kutip buah durian yg telah gugur..byk gak buah bila dh dikumpulkan..ayah la yg jd org kupas kulit durian (ayah aku mmg pro bila buka durian nie ialah ayah aku pun kat kg membesar dlm dusun gak)..kami yg tgh menanti2 utk durian di buka apa lg letak ajer pas di buka terus capai utk di mkn..perhhhhhh mmg sedap gila..aku mmg suka durian kg..ada rasa pahit2 skit..tak suka durian thailand sbb rasa lemak sgt kan..
baru msk beberapa ulas dlm mulut aku, sayang dh sound aku jgn mkn byk sgt nnti bdn panas..lg pun kami semua tak mkn nasi lg..jd kami berkelah mkn nasi dulu..taknak bg perut msg2 kosong kan sblm mkn durian..byk btl mknan yg dibwk..mak aku la sponsor terbesar mknan yg di bwk..semuanyer membuka selera aku utk mkn..
msg2 dah mkn nasi baru la tibai buah2an plak..manggis kat dusun nie mmg manis betul la..rambutan aku tak mkn sgt sbb aku n sayang tak abis lg batuk..nnti mkn rambutan makin teruk plak batuk kami berdua..tak tau la berapa bijik aku mkn durian tau2 badab aku dh terasa panas..
kaum ibu2 plak sibuk keliling dusun sbb nak kutip pucuk paku..mmg banyak la pucuk paku kat dusun nie..nak jual pun blh..dr jauh aku dh dgr mak aku punyer jeritan..rupanyer pacat dah naik mak aku punyer kaki..hahahahah aku gelak ajer..aku mmg taknak ikut diorg cari pucuk paku sbb kena msk dlm semak2 kan..ayah aku la kena tarik pacat tu dr betis mak aku..eeee geli aku tgk..
aku ikut sayang keliling dusun..tapi aku ikut jln yg terang ajer taknak aku msk kat tmp lecak n semak..sambil tu kutip la durian sekali..bestnyer..nie la pengalaman pertama aku kutip buah durian..sambil tu blh dengar la durian tu jatuh satu persatu..takut durian jatuh atas kepala ajer..kena pakai helmet nie..hahahahah
adk aku dh nasihatkan aku jgn mkn durian ngan manggis nnti perut blh sakit..jd aku ikut la nasihat adk aku tu..dia ckp durian panas n manggis plak sejuk..jd bila dlm perut mmg jd memulas la..









2 kata-kata indah:

shafarina said...

dah 7 bulan dah ena kan. kejap je rasanya.

huhu makan durian banyak² ek? kita masa peknen dulu hasben x kasi mkn durian, panas kata dia.

:D

minggu lepas balik kg habis pulun durian.. huhu

ZH - Ena said...

shafarina - hubby ena pun bising gak ena mkn byk..bila dia sound ajer ena akan ckp baru 4 ulas ena mkn (tapi sbnrnye dh sebijik ena tibai) hahahahah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @Zareena Heeney 2012 | Designed By Riesha Ariesha